Powrót
INFORMACJE OGÓLNE
Zasady zachowania
obowiązujące w Przedszkolu Samorządowym Nr 82 w Białymstoku
W przedszkolu obowiązuje „Kodeks przedszkolaka”, w którym zawarte są jednakowe dla wszystkich dzieci w przedszkolu normy dotyczące:
- bawią się,
- czytamy i słuchamy,
- inni są zmęczeni;
- inni odpoczywają.
- podwijamy rękawy.
- wyciskamy mydło w pianie na rękę,
- trzemy namydlone ręce,
- płuczemy ręce wodą, aby całkowicie spłukać piane mydlaną,
- zakręcamy kran.
- otrząsamy ręce z wody nad zlewem,
- wyciągamy ręcznik papierowy z dozownika i wycieramy dokładnie dłonie, zużyty ręcznik wyrzucamy do kosza.
- odwijamy rękawy i wychodzimy z łazienki.
2. Etapy mycia zębów :
- do kubka wlewamy letnią, czystą wodę.
- dwu – lub trzykrotnie płuczemy usta.
- na szczoteczkę wyciskamy pastę.
- myjemy zęby okrężnymi ruchami przypominającymi rysowanie małych kółek.
- kilkakrotnie płuczemy jamę ustną wodą.
- płuczemy dokładnie szczoteczkę i kubek.
- wkładamy szczoteczkę do kubka do góry włosiem.
3. Zasady korzystania z toalety:
- nie sypiemy piaskiem na inne dzieci,
- nie wynosimy piasku z piaskownicy,
- bawimy się zgodnie dzieląc się zabawkami,
- na zjeżdżalnię wchodzimy pojedynczo bez popychania innych dzieci, z właściwej strony;
- nie podchodzimy blisko do huśtawek, gdy na nich są dzieci;
- huśtamy się niezbyt wysoko!.
- korzystamy z przestrzeni wcześniej ustalonej przez nauczyciela.
- bawimy się tak, by nie stwarzać zagrożenia innym.
VI. Zasady zachowania podczas wycieczek i spacerów:
Zgodne z regulaminem obowiązującym w przedszkolu.
1. Na spacerze:
- przed wyjściem z budynku przedszkola sprawdzamy, czy ubranie jest prawidłowo nałożone ( buty, czapka, rękawiczki, zapięta kurtka).
- spacerujemy idąc w parach i trzymając się za ręce.
- w miarę możliwości idziemy sprawnie, nie depcząc dzieci idących przed nami.
- nie rozmawiamy zbyt głośno.
- słuchamy poleceń nauczycielki.
- idziemy jedną stroną chodnika – prawą.
2. Na wycieczce:
- do autokaru wchodzimy pojedynczo.
- siadamy na miejscach wyznaczonych przez nauczycielkę.
-podczas przejazdu wyłącznie siedzimy na swoich miejscach.
- przed wejściem i po wyjściu z autokaru ustawiamy się parami.
-jeśli wchodzimy do pomieszczeń (teatr, filharmonia, muzeum) nie oddalamy się od grupy.
- ubranie wieszamy w wyznaczonym przez nauczycielkę miejscu, pamiętając aby rękawiczki schować do kieszeni a czapkę i szalik do rękawa.
- chęć skorzystania z toalety zawsze zgłaszamy nauczycielce.
Stosowane wzmocnienia pozytywne:
obowiązujące w Przedszkolu Samorządowym Nr 82 w Białymstoku
W przedszkolu obowiązuje „Kodeks przedszkolaka”, w którym zawarte są jednakowe dla wszystkich dzieci w przedszkolu normy dotyczące:
- zachowania w sali,
- zachowania w szatni,
- zachowania w łazience,
- zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym,
- zachowania podczas wycieczek i spacerów.
- Nie biegam po sali,
- Nie biję innych,
- Sprzątam po sobie zabawki,
- Używam słów: proszę, przepraszam, dziękuję;
- Mówię umiarkowanym głosem;
- Uśmiecham się do innych.
- Zawsze po śniadaniu, obiedzie, odpoczynku, podwieczorku grupa zbiera się na dywanie.
- Wrzucam śmieci do kosza.
- Sprzątam zabawki i odkładam na miejsce.
- Odkładam na miejsce przybory i zabawki.
- Na zajęciu odnoszę rękę do góry, jak chce coś powiedzieć.
- Siedzę poprawnie przy stoliku lub na dywanie w czasie organizowanych zajęć.
- Dzielę się zabawkami i materiałami.
- Jestem cicho gdy:
- bawią się,
- czytamy i słuchamy,
- inni są zmęczeni;
- inni odpoczywają.
- Układanki, książki oglądam przy stole.
- Po skończonym układaniu sprawdzamy czy nic z układanki nie spadło pod stół.
- Klocki wyjmuje z pojemników ( nie wysypuję wszystkich na dywan).
- Na kanapę nie wchodzimy z nogami, zdejmujemy kapcie przed wejściem na materace w kąciku odpoczynku.
- Pełnię obowiązki na rzecz grupy- dyżur przez dzieci 5-6 letnich (łazienka, kąciki zabaw, przybory, szatnia).
- Siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi, nie kręcimy się.
- Jemy w ciszy, (tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy), nad talerzykiem.
- Jemy z niezbyt otwartymi ustami, powoli, każdy kęs dobrze gryziemy i żujemy.
- Sztućcami posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów.
- Jeśli chcemy „ dokładkę” podnosimy rękę.
- To czego nie lubimy, odkładamy na brzeg talerza.
- Nie bawimy się jedzeniem.
- Odchodząc od stołu, zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”.
- Cicho siadamy i wstajemy od stołu.
- Nie biegamy po łazience.
- Nie rozchlapujemy wodę,
- Cierpliwie oczekujemy na swoją kolej,
- Najpierw korzystamy z toalety a potem myjemy ręce.
- Myjemy ręce: przed oglądaniem książek, przed i po posiłkach, po przyjściu z podwórka, po pracach plastycznych
- Oszczędnie zużywamy wodę, mydło i ręcznik.
- W miarę możliwości myjemy ręce sprawnie i szybko.
- podwijamy rękawy.
- wyciskamy mydło w pianie na rękę,
- trzemy namydlone ręce,
- płuczemy ręce wodą, aby całkowicie spłukać piane mydlaną,
- zakręcamy kran.
- otrząsamy ręce z wody nad zlewem,
- wyciągamy ręcznik papierowy z dozownika i wycieramy dokładnie dłonie, zużyty ręcznik wyrzucamy do kosza.
- odwijamy rękawy i wychodzimy z łazienki.
2. Etapy mycia zębów :
- do kubka wlewamy letnią, czystą wodę.
- dwu – lub trzykrotnie płuczemy usta.
- na szczoteczkę wyciskamy pastę.
- myjemy zęby okrężnymi ruchami przypominającymi rysowanie małych kółek.
- kilkakrotnie płuczemy jamę ustną wodą.
- płuczemy dokładnie szczoteczkę i kubek.
- wkładamy szczoteczkę do kubka do góry włosiem.
3. Zasady korzystania z toalety:
- Korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo.
- Zawsze po sobie spłukujemy toaletę.
- Wkładamy bieliznę w toalecie.
- Pamiętamy o papierze toaletowym przed wejściem do toalety.
- Jeżeli dziecko potrzebuje pomocy w toalecie, zgłasza potrzebę nauczycielce.
- Do szatni wchodzimy parami (zorganizowaną grupą).
- Nie biegamy po szatni.
- Po ubraniu lub rozebraniu się ustawiamy się w pary w wyznaczonym przez Panią miejscu.
- Nie hałasujemy.
- Pamiętamy aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy.
- nie używamy zabawek pozostawionych w szatni przez inne dzieci.
- Odzież wieszamy na wieszaczku, buty (kapcie) ustawiamy na półce,
- Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko ( spodnie, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki)
- Przed wejściem do budynku otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu i wycieramy o wycieraczkę.
- Przy rozbieraniu się pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu).
- Przed wyjściem na podwórko korzystamy z toalety,
- Do ogrodu wchodzimy i wychodzimy w parach,
- Bawimy się w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu,
- Nie oddalamy się od grupy;
- Dzieci starsze bawią się tak, aby nie powodować zagrożenia młodszym.
- nie sypiemy piaskiem na inne dzieci,
- nie wynosimy piasku z piaskownicy,
- bawimy się zgodnie dzieląc się zabawkami,
- na zjeżdżalnię wchodzimy pojedynczo bez popychania innych dzieci, z właściwej strony;
- nie podchodzimy blisko do huśtawek, gdy na nich są dzieci;
- huśtamy się niezbyt wysoko!.
- korzystamy z przestrzeni wcześniej ustalonej przez nauczyciela.
- bawimy się tak, by nie stwarzać zagrożenia innym.
VI. Zasady zachowania podczas wycieczek i spacerów:
Zgodne z regulaminem obowiązującym w przedszkolu.
1. Na spacerze:
- przed wyjściem z budynku przedszkola sprawdzamy, czy ubranie jest prawidłowo nałożone ( buty, czapka, rękawiczki, zapięta kurtka).
- spacerujemy idąc w parach i trzymając się za ręce.
- w miarę możliwości idziemy sprawnie, nie depcząc dzieci idących przed nami.
- nie rozmawiamy zbyt głośno.
- słuchamy poleceń nauczycielki.
- idziemy jedną stroną chodnika – prawą.
2. Na wycieczce:
- do autokaru wchodzimy pojedynczo.
- siadamy na miejscach wyznaczonych przez nauczycielkę.
-podczas przejazdu wyłącznie siedzimy na swoich miejscach.
- przed wejściem i po wyjściu z autokaru ustawiamy się parami.
-jeśli wchodzimy do pomieszczeń (teatr, filharmonia, muzeum) nie oddalamy się od grupy.
- ubranie wieszamy w wyznaczonym przez nauczycielkę miejscu, pamiętając aby rękawiczki schować do kieszeni a czapkę i szalik do rękawa.
- chęć skorzystania z toalety zawsze zgłaszamy nauczycielce.
Stosowane wzmocnienia pozytywne:
- pochwała indywidualna,
- pochwała przed całą grupą,
- pochwała przed rodzicami,
- nagroda przez sprawienie dziecku przyjemności (np: ciekawa zabawka, ulubiona książka, gadżet i inne według możliwości).
- ustalenie wzmocnienia pozytywnego przez rodziców, po konsultacji z nauczycielem.
- zadośćuczynienie wyrządzonej krzywdzie, naprawienie szkody,
- odmówienie dziecku przyjemności,
- czasowe odbieranie przyznanego przywileju,
- „krzesełko do myślenia” - chwilowe wykluczenie dziecka z zabawy w celu przemyślenia swojego postępowania.
- rozmowa z rodzicami.
- zastosowanie wzmocnienia negatywnego w domu przez rodziców po konsultacji z nauczycielem.
- włączenie rodziców w proces wychowawczy i wspólne ustalenie działań o charakterze długofalowym, przy częstym niestosowaniu się przez dziecko do zasad zachowania obowiązujących w przedszkolu.