• Strona główna
  • Organizacja przedszkola
  • Zaj. dodatk.
  • Chór
  • Kadra
  • Kontakt
  • Przetargi
  • Projekty wieloletnie

Przedszkole Samorządowe Nr 82 "Stumilowy Las" w Białymstoku

Powrót

INFORMACJE OGÓLNE

                                                              Zasady zachowania
            obowiązujące w Przedszkolu Samorządowym Nr 82 w Białymstoku


           W przedszkolu obowiązuje „Kodeks przedszkolaka”, w którym zawarte są jednakowe dla wszystkich dzieci w przedszkolu normy dotyczące:
  • zachowania w sali,
  • zachowania w szatni,
  • zachowania w łazience,
  • zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym,
  • zachowania podczas wycieczek i spacerów.
I. Sala
  • Nie biegam po sali,
  • Nie biję innych,
  • Sprzątam po sobie zabawki,
  • Używam słów: proszę, przepraszam, dziękuję;
  • Mówię umiarkowanym głosem;
  • Uśmiecham się do innych.
  • Zawsze po śniadaniu, obiedzie, odpoczynku, podwieczorku grupa zbiera się na dywanie.
1. Zasady zachowań w sali:
  • Wrzucam śmieci do kosza.
  • Sprzątam zabawki i odkładam na miejsce.
  • Odkładam na miejsce przybory i zabawki.
  • Na zajęciu odnoszę rękę do góry, jak chce coś powiedzieć.
  • Siedzę poprawnie przy stoliku lub na dywanie w czasie organizowanych zajęć.
  • Dzielę się zabawkami i materiałami.
  • Jestem cicho gdy:
- inni cicho pracują,
- bawią się,
- czytamy i słuchamy,
- inni są zmęczeni;
- inni odpoczywają.
  • Układanki, książki oglądam przy stole.
  • Po skończonym układaniu sprawdzamy czy nic z układanki nie spadło pod stół.
  • Klocki wyjmuje z pojemników ( nie wysypuję wszystkich na dywan).
  • Na kanapę nie wchodzimy z nogami, zdejmujemy kapcie przed wejściem na materace w kąciku odpoczynku.
  • Pełnię obowiązki na rzecz grupy- dyżur przez dzieci 5-6 letnich (łazienka, kąciki zabaw, przybory, szatnia).
2. Zasady zachowań podczas spożywania posiłków:
  1. Siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi, nie kręcimy się.
  2. Jemy w ciszy, (tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy), nad talerzykiem.
  3. Jemy z niezbyt otwartymi ustami, powoli, każdy kęs dobrze gryziemy i żujemy.
  4. Sztućcami posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według ustalonych wzorów.
  5. Jeśli chcemy „ dokładkę” podnosimy rękę.
  6. To czego nie lubimy, odkładamy na brzeg talerza.
  7. Nie bawimy się jedzeniem.
  8. Odchodząc od stołu, zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”.
  9. Cicho siadamy i wstajemy od stołu.
II. W łazience:
  • Nie biegamy po łazience.
  • Nie rozchlapujemy wodę,
  • Cierpliwie oczekujemy na swoją kolej,
  • Najpierw korzystamy z toalety a potem myjemy ręce.
  • Myjemy ręce: przed oglądaniem książek, przed i po posiłkach, po przyjściu z podwórka, po pracach plastycznych
  • Oszczędnie zużywamy wodę, mydło i ręcznik.
  • W miarę możliwości myjemy ręce sprawnie i szybko.
1. Etapy mycia rąk:
- podwijamy rękawy.
- wyciskamy mydło w pianie na rękę,
- trzemy namydlone ręce,
- płuczemy ręce wodą, aby całkowicie spłukać piane mydlaną,
- zakręcamy kran.
- otrząsamy ręce z wody nad zlewem,
- wyciągamy ręcznik papierowy z dozownika i wycieramy dokładnie dłonie, zużyty ręcznik wyrzucamy do kosza.
- odwijamy rękawy i wychodzimy z łazienki.
2. Etapy mycia zębów :
- do kubka wlewamy letnią, czystą wodę.
- dwu – lub trzykrotnie płuczemy usta.
- na szczoteczkę wyciskamy pastę.
- myjemy zęby okrężnymi ruchami przypominającymi rysowanie małych kółek.
- kilkakrotnie płuczemy jamę ustną wodą.
- płuczemy dokładnie szczoteczkę i kubek.
- wkładamy szczoteczkę do kubka do góry włosiem.
3. Zasady korzystania z toalety:
  • Korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo.
  • Zawsze po sobie spłukujemy toaletę.
  • Wkładamy bieliznę w toalecie.
  • Pamiętamy o papierze toaletowym przed wejściem do toalety.
  • Jeżeli dziecko potrzebuje pomocy w toalecie, zgłasza potrzebę nauczycielce.
III. W szatni:
  • Do szatni wchodzimy parami (zorganizowaną grupą).
  • Nie biegamy po szatni.
  • Po ubraniu lub rozebraniu się ustawiamy się w pary w wyznaczonym przez Panią miejscu.
  • Nie hałasujemy.
  • Pamiętamy aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy.
  • nie używamy zabawek pozostawionych w szatni przez inne dzieci.
1. Zasady zachowań w szatni:
  • Odzież wieszamy na wieszaczku, buty (kapcie) ustawiamy na półce,
  • Pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko ( spodnie, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki)
  • Przed wejściem do budynku otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu i wycieramy o wycieraczkę.
  • Przy rozbieraniu się pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu).
IV. W ogrodzie przedszkolnym:
  • Przed wyjściem na podwórko korzystamy z toalety,
  • Do ogrodu wchodzimy i wychodzimy w parach,
  • Bawimy się w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu,
  • Nie oddalamy się od grupy;
  • Dzieci starsze bawią się tak, aby nie powodować zagrożenia młodszym.
V. Zasady zachowań w ogrodzie przedszkolnym:
- nie sypiemy piaskiem na inne dzieci,
- nie wynosimy piasku z piaskownicy,
- bawimy się zgodnie dzieląc się zabawkami,
- na zjeżdżalnię wchodzimy pojedynczo bez popychania innych dzieci, z właściwej strony;
- nie podchodzimy blisko do huśtawek, gdy na nich są dzieci;
- huśtamy się niezbyt wysoko!.
- korzystamy z przestrzeni wcześniej ustalonej przez nauczyciela.
- bawimy się tak, by nie stwarzać zagrożenia innym.
VI. Zasady zachowania podczas wycieczek i spacerów:
Zgodne z regulaminem obowiązującym w przedszkolu.
1. Na spacerze:
- przed wyjściem z budynku przedszkola sprawdzamy, czy ubranie jest prawidłowo nałożone ( buty, czapka, rękawiczki, zapięta kurtka).
- spacerujemy idąc w parach i trzymając się za ręce.
- w miarę możliwości idziemy sprawnie, nie depcząc dzieci idących przed nami.
- nie rozmawiamy zbyt głośno.
- słuchamy poleceń nauczycielki.
- idziemy jedną stroną chodnika – prawą.
2. Na wycieczce:
- do autokaru wchodzimy pojedynczo.
- siadamy na miejscach wyznaczonych przez nauczycielkę.
-podczas przejazdu wyłącznie siedzimy na swoich miejscach.
- przed wejściem i po wyjściu z autokaru ustawiamy się parami.
-jeśli wchodzimy do pomieszczeń (teatr, filharmonia, muzeum) nie oddalamy się od grupy.
- ubranie wieszamy w wyznaczonym przez nauczycielkę miejscu, pamiętając aby rękawiczki schować do kieszeni a czapkę i szalik do rękawa.
- chęć skorzystania z toalety zawsze zgłaszamy nauczycielce.
Stosowane wzmocnienia pozytywne:
  • pochwała indywidualna,
  • pochwała przed całą grupą,
  • pochwała przed rodzicami,
  • nagroda przez sprawienie dziecku przyjemności (np: ciekawa zabawka, ulubiona książka, gadżet i inne według możliwości).
  • ustalenie wzmocnienia pozytywnego przez rodziców, po konsultacji z nauczycielem.
Stosowane wzmocnienia negatywne:
  • zadośćuczynienie wyrządzonej krzywdzie, naprawienie szkody,
  • odmówienie dziecku przyjemności,
  • czasowe odbieranie przyznanego przywileju,
  • „krzesełko do myślenia” - chwilowe wykluczenie dziecka z zabawy w celu przemyślenia swojego postępowania.
  • rozmowa z rodzicami.
  • zastosowanie wzmocnienia negatywnego w domu przez rodziców po konsultacji z nauczycielem.
  • włączenie rodziców w proces wychowawczy i wspólne ustalenie działań o charakterze długofalowym, przy częstym niestosowaniu się przez dziecko do zasad zachowania obowiązujących w przedszkolu.


Wspierane przez Stwórz własną unikalną stronę internetową przy użyciu konfigurowalnych szablonów.

  • Strona główna
  • Organizacja przedszkola
  • Zaj. dodatk.
  • Chór
  • Kadra
  • Kontakt
  • Przetargi
  • Projekty wieloletnie