„Kodowanie na dywanie Tuputanie” - realizacja innowacji
W roku szkolnym 2020/2021 dzieci z grupy Motylki i Mróweczki kolejny rok uczestniczą w realizacji innowacji pedagogicznej”.
Jesienne kodowanie Motylków
W roku szkolnym 2019/2020 dzieci z grupy Motylki i Mróweczki uczestniczyły w realizacji innowacji pedagogicznej podczas której zawarte były zagadnienia z ogólnopolskiego programu „Uczymy Dzieci Programować” oraz „Programowanie z krabem”. Innowacja obejmowała także dzieci z koła zainteresowań. Celem innowacji było wprowadzanie dzieci w świat programowania i robotyki, oswajanie nowoczesnej technologii poprzez doświadczenia i zabawę a także rozwijanie u dzieci przedszkolnych umiejętności logicznego myślenia, kształtowania wyobraźni przestrzennej
Zajęcia odbywały na dużej macie edukacyjnej Mistrzów Kodowania (MK) .Mata MK umożliwiła dzieciom naukę przez zabawę, przez doświadczanie, z ruchem w tle. Dzieci do działania na macie wykorzystywały kartoniki – tzw. klocki z różnymi symbolami, znakami, obrazkami, liczmanami, cyframi, kierunkami ruchu itp. A także kolorowe kubki. Elementów tych przybywało w miarę wzrostu umiejętności dzieci i stopnia trudności zajęć. Kodowaliśmy na osiach, odczytywaliśmy drogę do celu i kodowaliśmy ją - sekwencje kodowania i rozkodowywania, tworzyliśmy projekty. Dodatkowo podczas zajęć wykorzystany był robot Ozobot – którego wspólnie razem uczyliśmy się programować. Zajęciom towarzyszyła spora dawka ruchu do których został wykorzystany dywan „Tuputan”. W trakcie realizacji innowacji dzieci uczestniczyły w Międzynarodowym Dniu Kropki wykorzystując elementy kodowania. Aktywności wykonywane w działaniach: uczyły współpracy w grupie, wytrwałości, budowaniu wspólnego pola uwagi, twórczych i kreatywnych sposobów spędzania wolnego czasu a także innowacyjnego podejścia do realizacji treści z podstawy programowej.
Podczas realizacji innowacji dzieci z koła wykonywały zagadnienia z Ogólnopolskiego Programu „Uczymy dzieci programować”:
- „Witaj przedszkole”
- „Moja miejscowość – mój dom”
- „Mały – wielki miś”
- „Czekając na święta”
- „Wesoły karnawał”
- „Zima i zwierzęta”
- „Rozumiem i tworzę informacje” – kształtowanie kompetencji kluczowych
- „Dawno, dawno temu”
Działania związane z realizacją innowacji były dokumentowane na stronie ogólnopolskiego programu „Uczymy Dzieci Programować”.
Aneta Drzewiecka
Beata Szorc-Frankowska