„Kodowanie na dywanie Tuputanie” - realizacja innowacji
W roku szkolnym 2020/2021 dzieci z grupy Motylki i Mróweczki kolejny rok uczestniczą w realizacji innowacji pedagogicznej”.
W roku szkolnym 2020/2021 grupa „Mróweczki” uczestniczyła w VI edycji ogólnopolskiego programu UCZYMY DZIECI PROGRAMOWAĆ, który jest realizowany w ramach innowacji „Kodowanie na dywanie Tuputanie”.
Program ten ma na celu propagowanie nauki programowania wśród dzieci. Podczas cotygodniowych zajęć dzieci uczestniczą w zabawach i zadaniach rozwijających logiczne, algorytmiczne myślenie, uczą się zadaniowego podejścia do stawianych problemów, szukania różnych rozwiązań, analizowania ich i wybierania tych najbardziej optymalnych. Włączenie programowania do edukacji przedszkolnej pozwala na lepsze nabycie przez dzieci umiejętności kreatywnego, świadomego i bezpiecznego wykorzystania technologii w realizacji własnych pomysłów i rozwiązywaniu problemów. Wprowadzenie nauki programowania daje dzieciom szansę na zdobywanie kompetencji przyszłości, odpowiedzialne wprowadzanie w cyfrowy świat.
Głównym celem zajęć jest rozwijanie u wychowanków uniwersalnych kompetencji, takich jak: logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, czy umiejętność pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: w zabawie, w ruchu, poprzez doświadczanie i eksperymentowanie
Umiejętności przygotowujące do rozumienia elementarnych podstaw kodowania przedszkolaki zdobywają w formie zajęć:
1. Offline (bez użycia komputera): zajęcia z wykorzystaniem maty do kodowania (mata 10X10,) krążków ruchu, zestawów obrazków tematycznych, kolorowych kubeczków, kart pracy.
2. Online. Zajęcia z wykorzystaniem tablicy interaktywnej - wirtualna mata do kodowania, platforma Genially
3. Zajęcia z wykorzystaniem robotów edukacyjnych Ozobot - podczas spotkań koła zainteresowań „Kodowanie na dywanie Tuputanie”
Zadania zrealizowane w VI edycji programu:
- Jak dobrze was widzieć – dzieci szukały ciekawych alternatyw dla podawania dłoni, przybijania piątki czy przytulania. Porozmawiały też o tym, w jaki sposób dbać o higienę dłoni. Znalazł się też czas na chwilę wakacyjnych wspomnień.
- Droga do przedszkola – Najpierw zdobywaliśmy wiedzę w praktyce - wybraliśmy się na pobliskie skrzyżowanie. Następnie dzieci stworzyły przy pomocy symboli graficznych kod, wskazujący bezpieczne zachowania na drodze. W dalszej części zajęć dzieci ułożyły puzzle przedstawiające zachowania bezpieczne.
- Przez park, las i ogród idzie Pani Jesień – Mróweczki szukały odpowiedzi na pytanie: „Jakie sygnały wysyła do nas przyroda, jak zmienia się park, las i ogród u progu jesieni?”. Zajęcia rozpoczęły się od posegregowania grafik i odnalezienia tych, które kojarzą się z jesienią. Następnie przedszkolaki pogrupowały pozostałe grafiki przypisując je odpowiednim porom roku. Kolejnym zadaniem było „jesienne sudoku”, którego układanie dzieci opanowały już doskonale.
- Jesień kolorami zakodowana” – podczas zajęć dzieci ułożyły zakodowanego kasztanowca, wg opisu słownego.
- Dary jesieni – Mróweczki przeniosły się do…lasu, gdzie poszukiwały grzybów grając w grę planszową.
- Warzywnie, owocowo, zdrowo – Dzieci zamieniły się w kucharzy i przygotowały sałatkę owocową w postaci kodu. Stworzyły też przy pomocy kolorowych kubków i krążków piramidę żywieniową.
- Jesienne dbanie o zdrowie –dobieraliśmy odpowiedni ubiór do jesiennej pogody. Rozmawialiśmy o tym, jak dbać o swoje zdrowie w sezonie przeziębień. Ułożyliśmy na macie do kodowania kolorowe parasole, w taki sposób, żeby połączyć dwie wskazane cechy.
- Jesienne nastroje – dzieci rozmawiały o sposobach na poprawę humoru w pochmurne, szare dni. Stworzyły kod, który poprowadził kroplę do słońca, zgodnie z podanymi warunkami.
- Za oknami szaro, za oknami zimno – Na zajęciach dzieci połączyły symbol z ruchem i dźwiękiem. Dodatkowo ułożyły na macie do kodowania obrazki kropelek zgodnie z podanymi warunkami.
- Kolorowe parasole – Zajęcia rozpoczęły się od ustawiania wież z kolorowych kubków, następnie przedszkolaki stworzyły na bazie słownej instrukcji obrazek
- Nie tylko na poczcie – układaliśmy drogę listu do adresata, na wirtualnej macie układaliśmy symbol @
- Zwierzęta szykują się na zimę – Wykorzystując platformę Genial.ly dzieci układały karmniki, układały sudoku, rozpoznawały ptaki odlatujące do ciepłych krajów i pozostające w Polsce.
- Przybądź Święty Mikołaju – Dzieci wykonały zadania, które pomogły Mikołajowi w jego trudnej pracy.
- Czekamy na zimę – Mróweczki rozmawiały o tym co kojarzy im się z zimą: płatki śniegu spadające z nieba, mróz rysujący piękne wzory na szybach, rękawiczki i szaliki oraz zabawy zimowe na śniegu. Wykorzystując materiał obrazkowy przedszkolaki ćwiczyły pamięć, szukały rytmiczności we wzorze.
- Coraz bliżej święta - dzieci połączyły tematykę świąt z elementami kodowania, na podstawie podanych koordynatów ułożyły na macie świąteczny stół, a następnie ustawiły na nim tradycyjne potrawy.
W ramach koła zainteresowań „Kodowanie na dywanie Tuputanie” dzieci poznały tajniki programowania robotów Ozobotów. Za pomocą kolorowych kodów (na kartce papieru ) dzieci programowały zadania, które wykonywał robot. Tematyka zajęć pokrywała się z realizacją zadań wykonywanych z całą grupą na macie do kodowania.
Dzieci z ogromnym zaangażowaniem wykonywały wszystkie powierzone im zadania zdobywając certyfikat za uczestnictwo w VI edycji programu „Uczymy dzieci programować”
Program ten ma na celu propagowanie nauki programowania wśród dzieci. Podczas cotygodniowych zajęć dzieci uczestniczą w zabawach i zadaniach rozwijających logiczne, algorytmiczne myślenie, uczą się zadaniowego podejścia do stawianych problemów, szukania różnych rozwiązań, analizowania ich i wybierania tych najbardziej optymalnych. Włączenie programowania do edukacji przedszkolnej pozwala na lepsze nabycie przez dzieci umiejętności kreatywnego, świadomego i bezpiecznego wykorzystania technologii w realizacji własnych pomysłów i rozwiązywaniu problemów. Wprowadzenie nauki programowania daje dzieciom szansę na zdobywanie kompetencji przyszłości, odpowiedzialne wprowadzanie w cyfrowy świat.
Głównym celem zajęć jest rozwijanie u wychowanków uniwersalnych kompetencji, takich jak: logiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, czy umiejętność pracy zespołowej w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: w zabawie, w ruchu, poprzez doświadczanie i eksperymentowanie
Umiejętności przygotowujące do rozumienia elementarnych podstaw kodowania przedszkolaki zdobywają w formie zajęć:
1. Offline (bez użycia komputera): zajęcia z wykorzystaniem maty do kodowania (mata 10X10,) krążków ruchu, zestawów obrazków tematycznych, kolorowych kubeczków, kart pracy.
2. Online. Zajęcia z wykorzystaniem tablicy interaktywnej - wirtualna mata do kodowania, platforma Genially
3. Zajęcia z wykorzystaniem robotów edukacyjnych Ozobot - podczas spotkań koła zainteresowań „Kodowanie na dywanie Tuputanie”
Zadania zrealizowane w VI edycji programu:
- Jak dobrze was widzieć – dzieci szukały ciekawych alternatyw dla podawania dłoni, przybijania piątki czy przytulania. Porozmawiały też o tym, w jaki sposób dbać o higienę dłoni. Znalazł się też czas na chwilę wakacyjnych wspomnień.
- Droga do przedszkola – Najpierw zdobywaliśmy wiedzę w praktyce - wybraliśmy się na pobliskie skrzyżowanie. Następnie dzieci stworzyły przy pomocy symboli graficznych kod, wskazujący bezpieczne zachowania na drodze. W dalszej części zajęć dzieci ułożyły puzzle przedstawiające zachowania bezpieczne.
- Przez park, las i ogród idzie Pani Jesień – Mróweczki szukały odpowiedzi na pytanie: „Jakie sygnały wysyła do nas przyroda, jak zmienia się park, las i ogród u progu jesieni?”. Zajęcia rozpoczęły się od posegregowania grafik i odnalezienia tych, które kojarzą się z jesienią. Następnie przedszkolaki pogrupowały pozostałe grafiki przypisując je odpowiednim porom roku. Kolejnym zadaniem było „jesienne sudoku”, którego układanie dzieci opanowały już doskonale.
- Jesień kolorami zakodowana” – podczas zajęć dzieci ułożyły zakodowanego kasztanowca, wg opisu słownego.
- Dary jesieni – Mróweczki przeniosły się do…lasu, gdzie poszukiwały grzybów grając w grę planszową.
- Warzywnie, owocowo, zdrowo – Dzieci zamieniły się w kucharzy i przygotowały sałatkę owocową w postaci kodu. Stworzyły też przy pomocy kolorowych kubków i krążków piramidę żywieniową.
- Jesienne dbanie o zdrowie –dobieraliśmy odpowiedni ubiór do jesiennej pogody. Rozmawialiśmy o tym, jak dbać o swoje zdrowie w sezonie przeziębień. Ułożyliśmy na macie do kodowania kolorowe parasole, w taki sposób, żeby połączyć dwie wskazane cechy.
- Jesienne nastroje – dzieci rozmawiały o sposobach na poprawę humoru w pochmurne, szare dni. Stworzyły kod, który poprowadził kroplę do słońca, zgodnie z podanymi warunkami.
- Za oknami szaro, za oknami zimno – Na zajęciach dzieci połączyły symbol z ruchem i dźwiękiem. Dodatkowo ułożyły na macie do kodowania obrazki kropelek zgodnie z podanymi warunkami.
- Kolorowe parasole – Zajęcia rozpoczęły się od ustawiania wież z kolorowych kubków, następnie przedszkolaki stworzyły na bazie słownej instrukcji obrazek
- Nie tylko na poczcie – układaliśmy drogę listu do adresata, na wirtualnej macie układaliśmy symbol @
- Zwierzęta szykują się na zimę – Wykorzystując platformę Genial.ly dzieci układały karmniki, układały sudoku, rozpoznawały ptaki odlatujące do ciepłych krajów i pozostające w Polsce.
- Przybądź Święty Mikołaju – Dzieci wykonały zadania, które pomogły Mikołajowi w jego trudnej pracy.
- Czekamy na zimę – Mróweczki rozmawiały o tym co kojarzy im się z zimą: płatki śniegu spadające z nieba, mróz rysujący piękne wzory na szybach, rękawiczki i szaliki oraz zabawy zimowe na śniegu. Wykorzystując materiał obrazkowy przedszkolaki ćwiczyły pamięć, szukały rytmiczności we wzorze.
- Coraz bliżej święta - dzieci połączyły tematykę świąt z elementami kodowania, na podstawie podanych koordynatów ułożyły na macie świąteczny stół, a następnie ustawiły na nim tradycyjne potrawy.
W ramach koła zainteresowań „Kodowanie na dywanie Tuputanie” dzieci poznały tajniki programowania robotów Ozobotów. Za pomocą kolorowych kodów (na kartce papieru ) dzieci programowały zadania, które wykonywał robot. Tematyka zajęć pokrywała się z realizacją zadań wykonywanych z całą grupą na macie do kodowania.
Dzieci z ogromnym zaangażowaniem wykonywały wszystkie powierzone im zadania zdobywając certyfikat za uczestnictwo w VI edycji programu „Uczymy dzieci programować”
Jesienne kodowanie Motylków
W roku szkolnym 2019/2020 dzieci z grupy Motylki i Mróweczki uczestniczyły w realizacji innowacji pedagogicznej podczas której zawarte były zagadnienia z ogólnopolskiego programu „Uczymy Dzieci Programować” oraz „Programowanie z krabem”. Innowacja obejmowała także dzieci z koła zainteresowań. Celem innowacji było wprowadzanie dzieci w świat programowania i robotyki, oswajanie nowoczesnej technologii poprzez doświadczenia i zabawę a także rozwijanie u dzieci przedszkolnych umiejętności logicznego myślenia, kształtowania wyobraźni przestrzennej
Zajęcia odbywały na dużej macie edukacyjnej Mistrzów Kodowania (MK) .Mata MK umożliwiła dzieciom naukę przez zabawę, przez doświadczanie, z ruchem w tle. Dzieci do działania na macie wykorzystywały kartoniki – tzw. klocki z różnymi symbolami, znakami, obrazkami, liczmanami, cyframi, kierunkami ruchu itp. A także kolorowe kubki. Elementów tych przybywało w miarę wzrostu umiejętności dzieci i stopnia trudności zajęć. Kodowaliśmy na osiach, odczytywaliśmy drogę do celu i kodowaliśmy ją - sekwencje kodowania i rozkodowywania, tworzyliśmy projekty. Dodatkowo podczas zajęć wykorzystany był robot Ozobot – którego wspólnie razem uczyliśmy się programować. Zajęciom towarzyszyła spora dawka ruchu do których został wykorzystany dywan „Tuputan”. W trakcie realizacji innowacji dzieci uczestniczyły w Międzynarodowym Dniu Kropki wykorzystując elementy kodowania. Aktywności wykonywane w działaniach: uczyły współpracy w grupie, wytrwałości, budowaniu wspólnego pola uwagi, twórczych i kreatywnych sposobów spędzania wolnego czasu a także innowacyjnego podejścia do realizacji treści z podstawy programowej.
Podczas realizacji innowacji dzieci z koła wykonywały zagadnienia z Ogólnopolskiego Programu „Uczymy dzieci programować”:
- „Witaj przedszkole”
- „Moja miejscowość – mój dom”
- „Mały – wielki miś”
- „Czekając na święta”
- „Wesoły karnawał”
- „Zima i zwierzęta”
- „Rozumiem i tworzę informacje” – kształtowanie kompetencji kluczowych
- „Dawno, dawno temu”
Działania związane z realizacją innowacji były dokumentowane na stronie ogólnopolskiego programu „Uczymy Dzieci Programować”.
Aneta Drzewiecka
Beata Szorc-Frankowska
W drugim półroczu dzieci uczestniczyły w VII edycji ogólnopolskiego programu UCZYMY DZIECI PROGRAMOWAĆ realizując zadania:
- „Dawno, dawno temu… czyli kiedy?” - Skąd wiemy jak wyglądały dinozaury i dlaczego wyginęły? Który dinozaur to diplodocus, a który to stegozaur? Odpowiedzi na te pytania szukały dzieci podczas zajęć przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza zajęć.
- „Zimowe zabawy, zimowe doświadczenia” - Aktywności, zaproponowane dzieciom nawiązały tematycznie do zimowych zabaw – pojawiły się sanki, śnieżki, zimowe eksperymenty.
- „W marcu jak w garncu” - jakie jest znaczenie tego przysłowia dowiedziały się dzieci na zajęciach przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza. Mróweczki odkryły obrazek schowany pod pytaniami i zagadkami, stworzyły wzór na podstawie podanych koordynatów.
- „Coraz bliżej wiosna” - Wiosna, lato, jesień, zima – pory roku – każda piękna, każda inna. Nadejście każdej kolejnej poznajemy po specyficznych zmianach w przyrodzie. Jak ją rozpoznać, kiedy powinna nadejść? Odpowiedzi na te pytania poszukiwały dzieci podczas zajęć przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza.
- „Dbamy o przyrodę, dbamy o siebie” - Czy to stwierdzenie jest prawdziwe? Odpowiedzi na to pytanie dzieci szukały podczas zajęć przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza. Na początku złożyły w całość obrazek, który był punktem wyjścia do dalszych rozmów i aktywności. W kolejnym kroku wskazały współrzędne wybranych pól na macie. Zajęcia zakończyło stworzenie kodu prowadzącego przez proekologiczne zachowania.
- „Poznajemy Polskę” - Polska jest różnorodna i piękna. Każde miasto jest inne, każde warte odwiedzenia. Na zajęciach przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza dzieci przyjrzały się kilku polskim miastom. Szukali informacji o zabytkach, które się w nich znajdują, charakterystycznych miejscach.
- „Wiosenna łąka” - Piękna, kolorowa, pachnąca... taka właśnie jest wiosenna, majowa łąka. Tu kwiatek, a tam motylek, tu pszczółka, a tam krecik z kopca się wychyla. Na wiosennej łące, wśród tylu mieszkańców nikomu nie grozi nuda. Na zajęciach przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza dzieci wykonały szereg aktywności około programistycznych, tematycznie nawiązujących do wiosennej, majowej łąki.
- „Moja kochana mama” - Mama - jedna z najważniejszych osób w życiu każdego dziecka. W jego oczach zawsze mądra, piękna i dobra. Na zajęciach przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza dzieci będą rozmawiały o swoich mamach. Ten temat został połączony aktywnościami zawierającymi elementy kodowania, takimi jak odkrycie wzoru ułożonego na podstawie słownej instrukcji, stworzenie kodu z symboli graficznych i ułożenie sudoku.
- „Bujamy w obłokach” - Marzenia... czasem duże, a czasem całkiem malutkie..., czasem wypowiadane głośno, a czasem skrywane gdzieś głęboko w sercach. Na zajęciach przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza dzieci przeniosły się do krainy marzeń
- „Dzieckiem być” - Co ma wspólnego korona z Dniem Dziecka? Czy dzieci w Japonii obchodzą Dzień Dziecka czy nie? Co to znaczy być dzieckiem? Odpowiedzi na te pytania dzieci szukały podczas zajęć przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza zajęć
- „Moja rodzina” - Jak ważna jest rodzina w życiu człowieka chyba nie trzeba nikogo przekonywać. To z najbliższymi dzielimy się radościami i troskami, to do nich przychodzimy po pomoc. Rodziny bywają różne, duże i małe, mieszkające razem i rozsiane po całym świecie. Na zajęciach przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza dzieci poznały rodzinę Kasi i Tomka. Ich historia stała się pretekstem do wykonania różnego rodzaju zadań około programistycznych, a przede wszystkim punktem wyjścia do rozmów o rodzinie.
- „Coraz bliżej lato” - Wakacje, czas wycieczek, poznawania nowych miejsc, zabaw na świeżym powietrzu; czas odpoczynku i ładowania akumulatorów. Na zajęciach przeprowadzonych według zaproponowanego scenariusza dzieci odkryły miejsca, w które wybrałą się na wakacje trójka przyjaciół, ułożyły hasła z rozsypanki literowej i stworzyły kodeks bezpiecznego wypoczynku.
Dzieci z ogromnym zaangażowaniem wykonywały wszystkie powierzone im zadania zdobywając certyfikat za uczestnictwo w VII edycji programu „Uczymy dzieci programować”