Projekty edukacyjne
09.11.2018 - 100 Rocznica Odzyskania Niepodległości
Miesiąc listopad, to jedyny miesiąc w całym roku szkolnym, który dla starszaków przebiega w nastroju zadumy. Już od początku miesiąca dzieci osłuchują się z pieśniami patriotycznymi, uczą się o symbolach narodowych oraz poznają czym jest niepodległość. W tym roku, jako że obchodziliśmy okrągłą 100 rocznicę odzyskania przez Polskę Niepodległości, w przedszkolu ogłoszona była zbiórka zniczy. Nasze przedszkolaki odwiedziły ze swoimi paniami Cmentarz Wojskowy, gdzie uprzątnęły groby z liści i zapaliły znicze na grobach poległych żołnierzy. Dzieci były również w muzeum Pamięci Sybiru i Muzeum Historycznym. Uwieńczeniem tygodnia był poranny Apel, na którym dzieci z grupy IV Biedronki przedstawiły czym jest niepodległość, jak żyło się Polakom pod zaborami oraz dlaczego tak ważne jest to, by cieszyć się odzyskaną wolnością.
Na Apelu gościliśmy także: funkcjonariuszy straży granicznej, Panią Jolantę – pracownika pobliskiej biblioteki, z którą regularnie współpracujemy oraz Pana Andrzeja Bieluczyka ze Stowarzyszenia "Grupa Wschód", który przybył w mundurze z roku 1920.
Na Apelu gościliśmy także: funkcjonariuszy straży granicznej, Panią Jolantę – pracownika pobliskiej biblioteki, z którą regularnie współpracujemy oraz Pana Andrzeja Bieluczyka ze Stowarzyszenia "Grupa Wschód", który przybył w mundurze z roku 1920.
Popołudniu przedszkolaki wraz z całymi rodzinami przybyły na uroczystość – Patriotyczne śpiewanie, podczas której zgromadzeni obejrzeli występy dzieci i poprzez wspólny śpiew oddali pamięć tym, którym zawdzięczamy wolność. To było piękne i wzruszające spotkanie. Wszyscy rozeszli się do domów w atmosferze refleksji i z przekonaniem, że takie uroczystości są ważne i potrzebne zarówno dzieciom jak i dorosłym.
23.11.2018 Kochamy Pluszowe Misie
W tym roku kolejny raz obchodziliśmy w naszym przedszkolu Święto Pluszowego Misia. Jest to uroczystość, która łączy i zespala w jedno dwa kluczowe w życiu dziecka elementy: pluszowego misia – powiernika dziecięcych sekretów i smutków oraz książkę, której znaczenia w życiu i rozwoju dziecka nikomu nie trzeba wyjaśniać.
W tym roku nasz bohater - Miś Uszatek otrzymał od dzieci z całego kraju niepowtarzalny prezent - wycieczkę po Polsce. W tę podróż miś wyruszył oczywiście ze swoimi przyjaciółmi laleczką Różą i pajacem Bim- Bam, ale także, co zaskakujące z Kubusiem Puchatkiem, który zupełnie przypadkiem dołączył do radosnej gromadki. Wszystkie postacie wybrały się w podróż pociągiem, zatrzymując się kolejno w polskich miastach, gdzie oglądały charakterystyczne dla danej miejscowości przedmioty i miejsca. Zadaniem dzieci było odgadnięcie, do jakiej miejscowości dojechali przyjaciele. Dzieci spróbowały także odnaleźć odwiedzane miejsca na mapie. Następnie w każdym z odwiedzanych miast postacie z książki wraz z dziećmi bawiły się do charakterystycznej dla danego miasta piosenki lub melodii. Zabawa była przednia. Podróż zakończyła się w Białymstoku, do którego wszyscy chętnie wracają, bo przecież to nasze miasto, nasz dom.
Na uroczystości nie zabrakło także rodziców, którzy z wielką radością i zaangażowaniem uczestniczyli we wspólnej zabawie. To była naprawdę niesamowita wycieczka, teraz pozostaje nam tylko czekać na kolejne spotkanie z misiem i jego przyjaciółmi.
W tym roku kolejny raz obchodziliśmy w naszym przedszkolu Święto Pluszowego Misia. Jest to uroczystość, która łączy i zespala w jedno dwa kluczowe w życiu dziecka elementy: pluszowego misia – powiernika dziecięcych sekretów i smutków oraz książkę, której znaczenia w życiu i rozwoju dziecka nikomu nie trzeba wyjaśniać.
W tym roku nasz bohater - Miś Uszatek otrzymał od dzieci z całego kraju niepowtarzalny prezent - wycieczkę po Polsce. W tę podróż miś wyruszył oczywiście ze swoimi przyjaciółmi laleczką Różą i pajacem Bim- Bam, ale także, co zaskakujące z Kubusiem Puchatkiem, który zupełnie przypadkiem dołączył do radosnej gromadki. Wszystkie postacie wybrały się w podróż pociągiem, zatrzymując się kolejno w polskich miastach, gdzie oglądały charakterystyczne dla danej miejscowości przedmioty i miejsca. Zadaniem dzieci było odgadnięcie, do jakiej miejscowości dojechali przyjaciele. Dzieci spróbowały także odnaleźć odwiedzane miejsca na mapie. Następnie w każdym z odwiedzanych miast postacie z książki wraz z dziećmi bawiły się do charakterystycznej dla danego miasta piosenki lub melodii. Zabawa była przednia. Podróż zakończyła się w Białymstoku, do którego wszyscy chętnie wracają, bo przecież to nasze miasto, nasz dom.
Na uroczystości nie zabrakło także rodziców, którzy z wielką radością i zaangażowaniem uczestniczyli we wspólnej zabawie. To była naprawdę niesamowita wycieczka, teraz pozostaje nam tylko czekać na kolejne spotkanie z misiem i jego przyjaciółmi.
"Wokół Świąt Bożego Narodzenia" - projekt edukacyjny
Święta Bożego Narodzenia są dla nas wszystkich szczególnym przeżyciem. Dlatego już od kilku lat w naszym przedszkolu realizowany jest projekt edukacyjny, poświęcony kultywowaniu zwyczajów i tradycji świątecznych.
Projekt ten trwał od 3 do 21 grudnia 2018r. i uczestniczyły w nim wszystkie dzieci z naszej placówki, nauczyciele i rodzice. Koordynatorkami tego projektu były panie: Beata Szorc- Frankowska, Aneta Drzewiecka, Anna Zabielska i Julia Dudzińska. Podczas realizacji projektu dzieci twórczo współpracowały ze sobą. Korzystały z różnych źródeł informacji, aktywnie uczestniczyły w zajęciach dydaktycznych poświęconych tradycjom mikołajkowym i bożonarodzeniowym. Dzieci wymieniły się między sobą informacjami, spostrzeżeniami na temat zwyczajów i tradycji obchodzonych w ich domach. Rodzice mogli zaś uczestniczyć w zajęciach otwartych i warsztatach.
W ramach projektu odbyła się w dniu 6 grudnia uroczystość ogólnoprzedszkolna pt. „Imieniny Świętego Mikołaja”. W tygodniu poprzedzającym Mikołajki, dzieci z poszczególnych grup pisały zaproszenia dla Mikołaja. które zostały wręczone pomocnicom Mikołaja. Dzieci wraz z rodzicami miały też możliwość napisania listu i przyniesienia go do przedszkola. Panie zapakowały te listy w specjalne- mikołajowe koperty.
Tego dnia dominował kolor czerwony w ubiorze i nakryciach głów. Wszyscy z niecierpliwością czekali na zaproszonego gościa. Gdy tylko Mikołaj wchodził do sal na buziach dzieci pojawiało się zdziwienie, zaskoczenie ale przede wszystkim widoczny był uśmiech. Mikołaj odwiedził każdą grupę, gdzie dzieci prezentowały swoje wiersze i piosenki, a także wręczały prezenty dla solenizanta. Nasz gość zabrał koperty z listami , dziękując dzieciom za miłe przyjęcie i zostawił upominki. Pomocnice Mikołaja zaprosiły wszystkie dzieci na korytarz przedszkolny, gdzie czekała niespodzianka w postaci filmu o Krainie w której mieszka nasz gość, oraz o tym skąd się on dowiedział o naszym przedszkolu. Kolejną niespodzianką było zaproszenie do wspólnej zabawy. Na koniec Mikołaj poinformował, że zostawił prezenty, ale dzieci będą musiały je odnaleźć za pomocą podanego kodu. Wszyscy pożegnali Mikołaja i zaprosili go za rok do swoich grup, a następnie z wielkim zapałem udały się na poszukiwania prezentów, które bez trudu zostały odnalezione.
Ponadto w dniach 12 i13 grudnia odbyły się spotkania przedświąteczne z rodzicami, podczas których rodzice wraz z dziećmi przystąpili do wykonania ozdób świątecznych z których powstały wystawy świąteczne w każdej grupie. Emocje i wzruszenia można było oglądać na twarzach rodziców, kiedy dzieci występowały w przedstawieniach przedświątecznych.
,,CZYTANIE ROZWIJA MOWĘ" - projekt edukacyjny wspomagający rozwój intelektualny dziecka przez rozwijanie mowy realizowanej we współpracy ze środowiskiem rodzinnym
Termin realizacji: luty - czerwiec 2019r.
Autor: Anna Pyłko
Projekt ,,Czytanie rozwija mowę” adresowany jest dzieci i ich rodziców. Tematyka zajęć została dostosowana do wszystkich grup wiekowych, a treści dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci. Realizacja tematyki odbywała się w drugim semestrze roku szkolnego 2018/19 podczas zajęć dydaktycznych, zajęć popołudniowych a także w trakcie spędzania wolnego czasu w środowisku rodzinnym.
Cel główny:
- rozwijanie u dzieci kompetencji językowych, umiejętności myślenia, dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, poszerzanie słownictwa dziecka, rozbudzanie motywacji do samodzielnego sięgania po książki, rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
- włączenie rodziców w proces edukacji językowej dziecka.
Innowacja składa się z 18 tekstów da dzieci 3- i 4- letnich oraz 5- i 6- letnich, na podstawie których będą wykonywane różnorodne zadania.
Nauczyciel raz w tygodniu będzie zapoznawał dzieci z nowym tekstem lub prosił rodzica o przeczytanie tekstu dziecku w domu. Proponowanym dniem zapoznawania dzieci z nowym tekstem jest wtorek. Tego dnia rodzice za pomocą poczty e-mail otrzymywać będą tekst do zapoznanie się z nim lub przeczytania dziecku w domu. W instrukcji rodzic otrzyma szczegółowe polecenia w jaki sposób powinien pracować z dzieckiem oraz jakie zadania są do wykonania. Ostatnim dniem każdego tygodnia będzie poniedziałek. Tego dnia dzieci przedstawiać będą wykonane w domu zadania (narysowany rysunek, ulepiona z plasteliny figurka, znalezione patyki, kwiatka itp.)
W przedszkolu nauczyciel będzie prowadził działania takie jak:
Termin realizacji: luty - czerwiec 2019r.
Autor: Anna Pyłko
Projekt ,,Czytanie rozwija mowę” adresowany jest dzieci i ich rodziców. Tematyka zajęć została dostosowana do wszystkich grup wiekowych, a treści dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci. Realizacja tematyki odbywała się w drugim semestrze roku szkolnego 2018/19 podczas zajęć dydaktycznych, zajęć popołudniowych a także w trakcie spędzania wolnego czasu w środowisku rodzinnym.
Cel główny:
- rozwijanie u dzieci kompetencji językowych, umiejętności myślenia, dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, poszerzanie słownictwa dziecka, rozbudzanie motywacji do samodzielnego sięgania po książki, rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
- włączenie rodziców w proces edukacji językowej dziecka.
Innowacja składa się z 18 tekstów da dzieci 3- i 4- letnich oraz 5- i 6- letnich, na podstawie których będą wykonywane różnorodne zadania.
Nauczyciel raz w tygodniu będzie zapoznawał dzieci z nowym tekstem lub prosił rodzica o przeczytanie tekstu dziecku w domu. Proponowanym dniem zapoznawania dzieci z nowym tekstem jest wtorek. Tego dnia rodzice za pomocą poczty e-mail otrzymywać będą tekst do zapoznanie się z nim lub przeczytania dziecku w domu. W instrukcji rodzic otrzyma szczegółowe polecenia w jaki sposób powinien pracować z dzieckiem oraz jakie zadania są do wykonania. Ostatnim dniem każdego tygodnia będzie poniedziałek. Tego dnia dzieci przedstawiać będą wykonane w domu zadania (narysowany rysunek, ulepiona z plasteliny figurka, znalezione patyki, kwiatka itp.)
W przedszkolu nauczyciel będzie prowadził działania takie jak:
- czytanie wierszy, opowieści (dobranych do aktualnych potrzeb, rozwiązywanego problemu, czy osiągania założonych celów),
- rozmowy z dziećmi nt. najważniejszych wątków opowiadań i wierszy, postępowania bohaterów, radzenia sobie w trudnych sytuacjach, pokonywania przeszkód,
- inscenizowanie przez dzieci wybranych fragmentów lub całości utworów literackich, zabawy dramowe (ewentualne zmiany zakończenia, dodawanie wątków, kontynuowanie losów bohaterów wg pomysłu dzieci),
- wyrażanie emocji, przeżyć dzieci poprzez twórczość plastyczną (np. malowanie, rysowanie, wydzieranie, lepienie),
- próby ekspresji wrażeń poprzez ruch, taniec, muzykę,
- opowiadanie lub czytanie krótkich tekstów rówieśnikom, słuchanie ich opinii, ewentualne uzupełnianie lub zmiany.
Projekt edukacyjny „Sprawności zdobywanie przedszkolaków zadanie”
Projekt edukacyjny „Sprawności zdobywanie przedszkolaków zadanie” realizowany jest w Przedszkolu Samorządowym Nr 82 „Stumilowy Las” w Białymstoku, w grupie dzieci 5/6-letnich „Promyczki”. Inspiracją tego projektu jest metodyka pracy zuchowej.
Cele projektu:
W ramach tego projektu dzieci zdobywają sprawności (odznaki) za zadania, które mają do wykonania. Zdobywanie sprawności przez dzieci służy rozwijaniu wielu niezbędnych do radzenia sobie w życiu umiejętności, właściwych postaw i norm moralnych oraz określonych postaw pro-społecznych. Jest dla nich pozytywną motywacją, która daje chęć do działania, zapał i wiarę we własne możliwości, motywuje do systematycznej, efektywnej pracy. Każde dziecko ma szansę osiągnąć sukces podczas wykonywania zadań, co jest niezmiernie ważne i stanowi wstęp do wyzwań jakie czekają na dzieci zarówno w szkole, jak i w przyszłym życiu.
Projekt edukacyjny „Sprawności zdobywanie przedszkolaków zadanie” realizowany jest w Przedszkolu Samorządowym Nr 82 „Stumilowy Las” w Białymstoku, w grupie dzieci 5/6-letnich „Promyczki”. Inspiracją tego projektu jest metodyka pracy zuchowej.
Cele projektu:
- kształtowanie właściwych postaw dotyczących stosunków interpersonalnych
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania emocji, kreowanie wśród dzieci zachowań asertywnych
- motywowanie do podejmowania działań i wywiązywania się z powierzonego zadania
- uświadomienie konsekwencji płynących z niewłaściwego zachowania
- kształtowanie umiejętności współpracy w grupie oraz odpowiedzialności za powierzone zadanie
- promocja zdrowego stylu życia i pozytywnych wzorców zachowań
W ramach tego projektu dzieci zdobywają sprawności (odznaki) za zadania, które mają do wykonania. Zdobywanie sprawności przez dzieci służy rozwijaniu wielu niezbędnych do radzenia sobie w życiu umiejętności, właściwych postaw i norm moralnych oraz określonych postaw pro-społecznych. Jest dla nich pozytywną motywacją, która daje chęć do działania, zapał i wiarę we własne możliwości, motywuje do systematycznej, efektywnej pracy. Każde dziecko ma szansę osiągnąć sukces podczas wykonywania zadań, co jest niezmiernie ważne i stanowi wstęp do wyzwań jakie czekają na dzieci zarówno w szkole, jak i w przyszłym życiu.