• Strona główna
  • Organizacja przedszkola
  • Zaj. dodatk.
  • Chór
  • Kadra
  • Kontakt
  • Przetargi
  • Projekty wieloletnie

Przedszkole Samorządowe Nr 82 "Stumilowy Las" w Białymstoku

Powrót

Innowacje pedagogiczne realizowane w roku szkolnym 2016/2017


OD PRZEDSZKOLAKA DO PITAGORASA" innowacja programowo-metodyczna wspomagająca rozwój intelektualny dziecka poprzez rozwijanie pojęć matematycznych we współpracy ze środowiskiem rodzinnym


        Ideą wiodącą innowacji jest wprowadzenie jak najmłodszych dzieci w świat matematyki, aby rozwinąć u nich zainteresowanie tą piękną dziedziną nauki.  Łączy w sobie poznanie podstaw matematyki z umiejętnością używania ich w sytuacjach dnia codziennego.
            Podstawowe zadania innowacji to:
  • rozwijanie ośmiu inteligencji wielorakich H. Gardnera, a zwłaszcza matematyczno- logicznej,
  • umocnienie wiary we własne siły,
  • rozwijanie kompetencji komunikacyjnych dzieci.

          Innowacja pedagogiczna ,,Od przedszkolaka do Pitagorasa” adresowana jest do wszystkich dzieci uczęszczających do Przedszkola Samorządowego Nr 82 w Białymstoku i ich rodziców. Tematyka zajęć oraz treści zawarte w innowacji dostosowane będą do możliwości rozwojowych dzieci. Realizacja tematyki odbywać się będzie w okresie październik 2015 – maj 2018 podczas zajęć dydaktycznych, zajęć popołudniowych oraz w trakcie spędzania wolnego czasu w środowisku rodzinnym.
 
 Główny cel innowacji to:
- rozwijanie u dzieci kompetencji matematycznych, umiejętności myślenia, dostrzegania i rozumienia związków przyczynowo-skutkowych, klasyfikowania,
- włączenie rodziców w proces edukacji matematycznej dziecka.
 
Cele szczegółowe:  
  • Rozwijanie inteligencji przedoperacyjnej oraz wspomaganie rozwoju rozumowania logicznego na poziomie myślenia operacyjnego.
  • Kształtowanie umiejętności dokonywania, w toku działania, prostych operacji umysłowych: porównywania, klasyfikowania, uogólniania i odnajdywania oraz rozumienia związków przyczynowo – skutkowych.
  • Kształtowanie umiejętności tworzenia zbiorów oraz rozumienia pojęcia liczb elementów zbioru.
  • Wspieranie ciekawości, samodzielności i aktywności dzieci w toku działań podejmowanych z zakresu edukacji matematycznej.
  • Rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych w codziennym życiu.
  • Motywowanie dzieci do zainteresowania naukami ścisłymi.
  • Przygotowywanie dzieci do wykorzystania umiejętności matematyczno - przyrodniczej do rozwiązywania problemów z zakresu różnych dziedzin.
  • Kształtowanie umiejętności myślenia i jasnego formułowania wypowiedzi.
  • Ułatwianie dostrzegania problemów i badania ich w konkretnych przypadkach, przez prowadzenie prostych rozumowań matematycznych.
  • Przyzwyczajenie dzieci do projektowania i organizowania pracy własnej lub pracy w grupach, zespołach.
  • Integracja środowiska rodzinnego i przedszkolnego.
  • Wyrabianie systematyczności.
  • Rozwijanie odporności emocjonalnej.
  • Wdrażanie do radzenia sobie z napotkanymi problemami.
 
Projekt zakłada szeroką współpracę ze środowiskiem rodzinnym dziecka poprzez:
  • stały kontakt poprzez pocztę e-mail, za pomocą której rodzice będą otrzymywali opowiadania i wiersze do przeczytania dziecku w domu, będące podstawą do dalszych działań,
  • indywidualne rozmowy z rodzicami,
  • spotkania warsztatowe z rodzicami,
         Aby osiągnąć założone cele wychowania i terapii przez literaturę należy stosować różnorodne metody pracy:
• Podające (informujące, oparte na słowie) – opowiadanie, wyjaśnianie, opis.
• Problemowe (oparte na samodzielnym dochodzeniu do wiedzy) – dyskusja, burza mózgów, metoda sytuacyjna.
• Eksponujące (oparte na obserwacji) – eksponowanie prac dzieci, poznawanie wielozmysłowe, doświadczenia
• Praktyczne (działanie) – rysowanie, lepienie z plasteliny, wycinanie.


Zajęcia z edukacji ruchowo – przestrzennej z wykorzystaniem dywanu „Tuputan”
 innowacja metodyczna

        Głównym powodem powstania innowacji pedagogicznej było zaobserwowanie trudności u dzieci związanych z orientacją przestrzenną, która jest warunkiem dobrego funkcjonowania w otaczającej rzeczywistości, a także jest niezbędna do późniejszej nauki czytania i pisania. Orientację przestrzenną trudno oddzielić od innych procesów, takich jak: percepcja wzrokowa, czuciowa, słuchowa czy uwaga. Procesy te powinny być rozwijane w sposób harmonijny, co stanowi bardzo ważny element we wszechstronnej edukacji dziecka. Podstawą zdobywania wiedzy i umiejętności u dzieci w wieku przedszkolnym jest zabawa, która jest główną i naturalną formą działalności. W atmosferze zabawy, radosnego współdziałania następuje rozwój zainteresowań, wrażliwości, wyobraźni i możliwości twórczych dzieci.
      „TUPUTAN® to nowatorska metoda służąca przede wszystkim do precyzyjnej nauki tańca z zastosowaniem dywanu edukacyjnego – TUPUTAN®. Wykorzystanie tej metody ułatwia dzieciom w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym zorientowanie się w przestrzeni podczas wykonywania poszczególnych układów tanecznych.” Autorka metody TUPUTANA – Mariola Stryja (pedagog, nauczyciel rytmiki, autorka piosenek, zabaw integracyjnych oraz bajek muzycznych dla dzieci) – opracowała ją na podstawie doświadczeń zdobytych podczas wieloletniej pracy z dziećmi. Do prowadzenia zajęć metodą TUPUTANA wykorzystuje się dywan edukacyjny o wymiarach 4x4m, z odpowiednio wyznaczonymi liniami, które ułatwiają precyzję ruchów (tzw. „nawigacji” tańca). Dywan ze względu na swoje charakterystyczne wzory pozwala dzieciom swobodnie odnajdywać się i przemieszczać  w przestrzeni. Jego szczególną zaletą jest to, że posiada linie pionowe, poziome i ukośne w czterech kolorach. Dzięki metodzie Tuputan dzieci mają możliwość w ciekawy i łatwy sposób podczas zabaw rozwijać swoje umiejętności rozumienia otaczającej je przestrzeni. Metoda ta głównie ma służyć ułatwieniu dzieciom zapamiętywania układów choreograficznych oraz zajmowania właściwego miejsca podczas kolejnych układów tańca. Dzięki tym kolorowym liniom dzieci zachowują równomierne odstępy, w sposób bardzo sprawny ustawiają się i wracają we właściwe miejsce podczas tańców i zabaw rytmicznych. Dywan ten sprawia, że dzieci w sposób ciekawy i swobodny doskonalą grę na instrumentach perkusyjnych z jednoczesnym poruszaniem się w przestrzeni. Ponadto metoda ta równie dobrze sprawdza się w realizacji edukacji matematycznej, językowej, społecznej i przyrodniczej. Kolorowe linie  układają się w figury geometryczne takie jak: kwadraty, trójkąty, prostokąty, dzięki ich wykorzystaniu dzieci z łatwością odnajdują i  tworzą takie figury. Zastosowanie tej metody pozwala w sposób zaplanowany na większą samokontrolę podczas wykonywania ruchów oraz dyscyplinę w trakcie zajęć. Metoda Tuputan pozwala dzieciom na aktywne, twórcze zabawy i naukę, nie ogranicza się bowiem tylko do zajęć dydaktycznych zorganizowanych przez nauczyciela, ale jest też inspiracją do organizowania  zabaw samorzutnych.

        Innowacja pedagogiczna ,,Tuputan” adresowana jest do najstarszych grup dzieci 5–letnich uczęszczających do Przedszkola Samorządowego Nr 82 w Białymstoku., a także dla dzieci uczęszczających do koła rytmiczno – tanecznego „Tuputan”.  Tematyka zajęć  i treści będą dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci. Realizacja tematyki odbywać się  będzie podczas zajęć dydaktycznych, zajęć popołudniowych, spotkań z rodzicami, prezentacji i występów na forum przedszkola, w ramach koła zainteresowań.
       Realizacja innowacji pedagogicznej „Tuputan” odbywać się będzie od listopada 2015 roku do maja 2018 roku  dla dzieci z najstarszych grup przedszkolnych oraz dla dzieci z koła rytmiczno- tanecznego „Tuputan”. Po każdym roku szkolnym zostanie przeprowadzona ewaluacja innowacji.

Cel główny:
Precyzyjna nauka choreografii  tańców, poruszania się w przestrzeni podczas ich wykonywania z wykorzystaniem innowacyjnej metody edukacji ruchowo – przestrzennej.
 
Cele szczegółowe :
  •  doskonalenie precyzji ruchów
  •  rozwijanie orientacji przestrzennej, zapoznanie/utrwalanie kierunki w lewo/w prawo, ćwiczenie orientacji w poruszaniu się w przód i w tył, rozumienie i posługiwanie się określeniami: lewa/prawa, orientowanie się w schemacie własnego ciała, kontrolowanie ruchów własnego ciała,
  •  stymulowanie wyobraźni ruchowej, rozwijanie wyobraźni przestrzennej oraz krytycznego i logicznego myślenia
  •  rozwijanie poczucia rytmu, reagowanie na zmianę tempa muzyki, dynamiki i wysokości dźwięków
  • uczestniczenie w zabawach muzycznych, ze śpiewem: zapoznanie z wybranymi instrumentami perkusyjnymi,
  • łączenie ruchu z muzyką: naśladowanie ruchem wybranych elementów pogody (słońce, burza, deszcz
  •  kształcenie umiejętności matematycznych: różnicowanie wielkości mały-duży, rozpoznawanie i nazywanie figury geometryczne, wyodrębnianie kształtu trójkąta, kwadratu, prostokąta, posługiwanie się nazwami figur geometrycznych
  • aktywizacja twórczego myślenia
  •  rozwijanie umiejętności zgodnego współdziałania z rówieśnikami, współdziałanie w zabawie.
  •  wyrabianie sprawności i zwinności ruchowej oraz umiejętności reagowania na umowne sygnały
  • wyrabianie nawyku sprawnego ustawiania się w określonym szyku
  • wdrażanie do respektowania poleceń
  • utrwalanie, rozróżnianie i nazywanie kolorów,
  • utrwalanie zasady bezpiecznego poruszania się po ulicach,
  • szybkie orientowanie się w sytuacji i odpowiednio na nie reagowanie
  • ćwiczenie zmysłu równowagi, rozwijanie koncentracji i koordynacji,
  • uczestniczenie w zabawach ze współzawodnictwem, godzenie się z przegraną,  uczenie się radzenia sobie z niepowodzeniami
  • szybkie i sprawne organizowanie się w zabawie, przestrzeganie reguł zabawy
  •  uczenie się odpowiedzialności, cierpliwości i zaangażowania

Przy realizacji innowacji pedagogicznej proponuje się wykorzystanie następujących metod:
  • Metoda edukacji ruchowo – przestrzennej „Tuputan”
  • Metody czynne:
- zadania stawiane dziecku
- metody problemowe - gry dydaktyczne, burza mózgów
- kierowanie działalnością dziecka poprzez inspirowanie, zachętę dziecka, podsunięcie pomysłu  do samodzielnych działań
- samodzielne doświadczenia poprzez spontaniczną działalność dziecka
- metody ekspresyjne poprzez wyrażanie ruchem muzyki
- inscenizacje wokalno - muzyczne
- imprezy okolicznościowe
- spotkania integracyjne
  • Metody percepcyjne:
- obserwacja
- pokaz
- podanie przykładu, wzoru postępowania
- filmy edukacyjne
  • Metody słowne:
- pogadanki
- opis
- objaśnienia i instrukcje
Przy realizacji innowacji zaplanowano wykorzystanie następujących form pracy:
- praca indywidualna
- praca z cała grupą
- praca w małych zespołach
- praca w zespołach z rodzicami

Wspierane przez Stwórz własną unikalną stronę internetową przy użyciu konfigurowalnych szablonów.

  • Strona główna
  • Organizacja przedszkola
  • Zaj. dodatk.
  • Chór
  • Kadra
  • Kontakt
  • Przetargi
  • Projekty wieloletnie