PROJEKTY EDUKACYJNE 2014/2015
1) ,,POWRACAMY DO TRADYCJI" - PROJEKT EDUKACYJNY
Autorki projektu: Aneta Kobrzeniecka i Beata Szorc–Frankowska
Termin realizacji: październik 2014 - czerwiec 2015
Uczestnicy projektu: dzieci ze wszystkich grup przedszkolnych (200 osób) oraz nauczyciele, rodzice
i nauczyciel prowadzący chór przedszkolny – Urszula Właźniak
Cele projektu: upowszechnianie tradycji i zwyczajów świąt, budowanie więzi rodzinnych, rozwijanie różnorodnych form twórczości dziecięcej w związku z tradycjami świątecznymi, rozwijanie wyobraźni twórczej, pomysłowości oraz umiejętności wyrażenia ich w różnych formach ekspresji, stworzenie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia i doskonaleniu sprawności umysłowej, wzbogacanie słownika dzieci.
Kultywowanie tradycji odbywało się w trakcie całego roku szkolnego przy okazji świąt i uroczystości ludowych, które wpisane są w kalendarz uroczystości przedszkolnych.
Przebieg realizacji projektu :
Termin realizacji: październik 2014 - czerwiec 2015
Uczestnicy projektu: dzieci ze wszystkich grup przedszkolnych (200 osób) oraz nauczyciele, rodzice
i nauczyciel prowadzący chór przedszkolny – Urszula Właźniak
Cele projektu: upowszechnianie tradycji i zwyczajów świąt, budowanie więzi rodzinnych, rozwijanie różnorodnych form twórczości dziecięcej w związku z tradycjami świątecznymi, rozwijanie wyobraźni twórczej, pomysłowości oraz umiejętności wyrażenia ich w różnych formach ekspresji, stworzenie sytuacji sprzyjających aktywizowaniu myślenia i doskonaleniu sprawności umysłowej, wzbogacanie słownika dzieci.
Kultywowanie tradycji odbywało się w trakcie całego roku szkolnego przy okazji świąt i uroczystości ludowych, które wpisane są w kalendarz uroczystości przedszkolnych.
Przebieg realizacji projektu :
- Wręczone zostały „Instrukcje do projektu”, na których zawarte były terminy wykonania poszczególnych zadań oraz sposób prezentacji.
- Przygotowanie części artystycznej przez dzieci z grupy „Motylki” i laurek dla pracowników przedszkola przez panią Anetę Kobrzeniecką i Beatę Szorc-Frankowską z okazji Dnia Edukacji Narodowej - 14.10.2014.
- Wróżby Andrzejkowe w salach oraz w wykonaniu cyganek (koordynatorek projektu), przygotowanie słodkich upominków z wróżbą dla rodziców – 28.11.2014r.
- Pisanie i wysłanie listów do Świętego Mikołaja. Prezentacja grup w dniu 5 grudnia – na Mikołajki. Uroczystość ogólnoprzedszkolna przygotowana przez panią Annę Zabielską i Beatę Szorc- Frankowską.
- Odbyły się spotkania integracyjne z rodzicami, podczas których wykonane zostały szopki bożonarodzeniowe, upieczone pierniki oraz zaprezentowane Jasełka w wykonaniu dzieci z gr. Biedroneczki i Motylki - 15-19.12.2014r. Wystawę bożonarodzeniowych szopek można było oglądać w naszym przedszkolu, a niektóre z nich również na Przeglądzie Najpiękniejszych Szopek Bożonarodzeniowych w Młodzieżowym Domu Kultury w Białymstoku.
- Odbył się również wyjazd do Domu Opieki Społecznej w Białymstoku, podczas którego dzieci z gr. Motylki zaprezentowały się w przedstawieniu świątecznym, przygotowały upominki oraz ofiarowały choinkę dla podopiecznych – 13.12.2014r.
- 19-23.01.2015r. to tydzień prezentowania wystawy przedmiotów używanych dawniej (kącik regionalny) oraz spotkania integracyjne z Babciami i Dziadkami we wszystkich grupach przedszkolnych.
- Nawiązaliśmy również do tradycji związanej z Tłustym Czwartkiem, w tym dniu nie mogło zabraknąć pączków oraz informacji dotyczących tej tradycji - 12.02.2015r.
- Uroczyste obchodzenie Dnia Kobiet odbyło się 06.03.2015r. W tym dniu panie z naszego przedszkola otrzymały miłe upominki i życzenia od chłopców z całego przedszkola.
- Uroczystość wewnątrzprzedszkolna „Powitanie wiosny” odbyła się 20.03.2015r. Dzieci obejrzały przedstawienie teatralne przygotowane przez nauczycielki. Nie zabrakło również „Gaiku”, który jest ludowym zwyczajem związanym z nadejściem wiosny.
- Warsztaty wielkanocne 23-27.03.2015r. to spotkania z rodzicami, podczas których powstały piękne palmy wielkanocne. Efektem warsztatów była „Rodzinna wewnątrzprzedszkolna wystawa palm wielkanocnych” w naszej placówce.
- Prima Aprillis – czyli dzień śmiechu w przedszkolu - 01.04.2015r. Dużo śmiesznych rzeczy się działo w naszych grupach.
- Spotkania integracyjne z okazji Dnia Matki i Ojca oraz Dnia Dziecka - 25.05- 05.06.2015r.
DZIEŃ NAUCZYCIELA 14.10.2014r.
ANDRZEJKI 28.11.2014r.
W naszym
przedszkolu nie brakuje okazji do wspólnej zabawy. Dnia 28 listopada
obchodziliśmy Andrzejki. Dzieci
poznały legendę o andrzejkowych
wróżbach, które są tradycją ludową , pielęgnowaną od najdawniejszych czasów i
przekazywaną z pokolenia na pokolenie.W dawnych czasach, kiedy dni
stawały się krótsze, a wieczory długie, młodzież po pracy i nauce zbierała się
w jednym domu aby wspólnie śpiewać i bawić się. Ważniejszym takim spotkaniem
był właśnie wieczór św. Andrzeja, gdzie wszystkie dziewczęta i chłopcy wróżyli
sobie. Chcieli bowiem poznać swoją przyszłość i dowiedzieć się o swoim losie.
Był to wieczór wróżb i magii. Tej nocy dziewczęta wróżyły sobie, np. z butów,
odczytywano różne znaki na karteczkach
i przepowiadano przyszłość albo lano wosk do wody i odczytywano z jego
cienia, np. co dostaną od św. Mikołaja bądź na gwiazdkę.Dzisiaj nie traktujemy andrzejkowych wróżb tak poważnie, jak robiono to
dawniej. Wróżenie w andrzejkowy wieczór to przede wszystkim dobra zabawa.
Istnieje bardzo dużo wróżb, niektóre z
nich tego dnia poznały nasze przedszkolaki.
W tym dniu sale starszaków odwiedziły dwie panie ubrane w bardzo kolorowe stroje z magicznymi rekwizytami, wróżbami i cukierkami dla dzieci. Ponadto przez całe popołudnie dzieciom towarzyszyły różnorodne wróżby - zabawy przepowiadające przyszłość, które zorganizowały panie w swoich grupach. Wróżby przeplatane były pląsami i tańcami przy muzyce.
Na dolnym holu czekała na rodziców miła niespodzianka. Dziewczynki z grupy „Motylki” przebrane w kolorowe stroje częstowały rodziców cukierkami z wróżbą.
„Andrzejki" są wspaniałą zabawą dostarczającą wielu przeżyć i emocji. Są one także okazją do rozbudzania w dzieciach ciekawości i chęci poznania naszej ludowej tradycji.
Beata Szorc-Frankowska
W tym dniu sale starszaków odwiedziły dwie panie ubrane w bardzo kolorowe stroje z magicznymi rekwizytami, wróżbami i cukierkami dla dzieci. Ponadto przez całe popołudnie dzieciom towarzyszyły różnorodne wróżby - zabawy przepowiadające przyszłość, które zorganizowały panie w swoich grupach. Wróżby przeplatane były pląsami i tańcami przy muzyce.
Na dolnym holu czekała na rodziców miła niespodzianka. Dziewczynki z grupy „Motylki” przebrane w kolorowe stroje częstowały rodziców cukierkami z wróżbą.
„Andrzejki" są wspaniałą zabawą dostarczającą wielu przeżyć i emocji. Są one także okazją do rozbudzania w dzieciach ciekawości i chęci poznania naszej ludowej tradycji.
Beata Szorc-Frankowska
MIKOŁAJKI 5.12.2014r.
Dnia 5 grudnia nasze przedszkole gościło w swoich murach niecodzienną osobę. To Święty Mikołaj w dniu swoich imienin zawitał do naszych przedszkolaków, które przybyły ubrane na czerwono i w mikołajowych czapkach. Na szacownego gościa czekało wiele niespodzianek oraz zaproszone dzieci z Placówki Opiekuńczo -Wychowawczej „Radość” w Białymstoku.
Przedszkolaki w wielkim napięciu wyczekiwały pojawienia się brodatego gościa, a jego wejście przywitały oklaskami. Święty Mikołaj wysłuchał utworów muzycznych zaśpiewanych dla niego przez poszczególne grupy. Występy te przeplatane były wspólną zabawą i tańcami. Na koniec uroczystości nasz gość obdarował prezentami dzieci ze wszystkich grup, a wychowankom z Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej przekazał książki zebrane w przedszkolu podczas akcji charytatywnej „I ty możesz zostać Świętym Mikołajem”. Nasz gość prosił o spełnianie dobrych uczynków dla innych tak, by w święta Bożego Narodzenia mógł zawitać pod choinką z jeszcze większym workiem upominków. Podczas pożegnania Mikołaj zabrał ze sobą skrzynkę z listami do niego, a dzieci z ogromną radością zaprosiły go na przyszły rok, obiecując ,że będą grzeczne i posłuszne.
Beata Szorc-Frankowska
Przedszkolaki w wielkim napięciu wyczekiwały pojawienia się brodatego gościa, a jego wejście przywitały oklaskami. Święty Mikołaj wysłuchał utworów muzycznych zaśpiewanych dla niego przez poszczególne grupy. Występy te przeplatane były wspólną zabawą i tańcami. Na koniec uroczystości nasz gość obdarował prezentami dzieci ze wszystkich grup, a wychowankom z Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej przekazał książki zebrane w przedszkolu podczas akcji charytatywnej „I ty możesz zostać Świętym Mikołajem”. Nasz gość prosił o spełnianie dobrych uczynków dla innych tak, by w święta Bożego Narodzenia mógł zawitać pod choinką z jeszcze większym workiem upominków. Podczas pożegnania Mikołaj zabrał ze sobą skrzynkę z listami do niego, a dzieci z ogromną radością zaprosiły go na przyszły rok, obiecując ,że będą grzeczne i posłuszne.
Beata Szorc-Frankowska
,,GWIAZDKA W SKANSENIE" - WYCIECZKA DO MUZEUM WSI W JUROWCACH
Białostockie Muzeum
Wsi w Jurowcach przygotowało dzieciom i młodzieży szkolnej
wszechstronną i barwną ofertę zajęć edukacyjnych. Dzieciaki z naszego
przedszkola również skorzystały z tej oferty. Dnia 08.12.2014r. w ramach
realizacji projektu „Powracamy do
tradycji” najstarsze przedszkolaki z
dwóch grup przedszkolnych wyruszyły autokarem na wycieczkę do Muzeum
Wsi w Jurowcach, aby tam uczestniczyć w
zajęciach edukacyjnych pt. „Gwiazdka w Skansenie”.
Spotkanie
prowadzone było w formie warsztatów i miało
na celu rozbudzenie wyobraźni i twórczej kreatywności uczestników, zachęcając
tym samym do poznawania tradycji świątecznych naszego regionu. Dzieci wykonały
ozdoby choinkowe ze słomy i kolorowego papieru, obejrzały pokaz wypieku
opłatków, poznały tradycje kolędnicze oraz uczestniczyły w tłoczeniu kart
pocztowych metodą drzeworytu. Na koniec spotkania zwiedziły chałupę wiejską
ozdobioną świątecznymi dekoracjami i miały możliwość obejrzenia stołu z potrawami wigilijnymi. Dzieci wróciły
z wycieczki zadowolone i pełne wrażeń,
otrzymały również dekoracje, które wspólnie wykonały oraz opłatek, którym
podzieliły się z rodzicami podczas spotkania przedświątecznego w naszym
przedszkolu.
Beata Szorc-Frankowska
Beata Szorc-Frankowska
WARSZTATY PRZEDŚWIĄTECZNE Z RODZICAMI, WYKONANIE SZOPEK BOŻONARODZENIOWYCH 10,11.12.2014r.
Wystawa szopek bożonarodzeniowych
Podczas warsztatów świątecznych z rodzicami zostały wykonane szopki bożonarodzeniowe, które zostały zaprezentowane całej społeczności przedszkolnej. Następnie niektóre z nich trafiły na ,,Przegląd Najpiękniejszych Szopek Bożonarodzeniowych" organizowany przez Arcybiskupa E. Ozorowskiego oraz Prezydenta Miasta Białegostoku T. Truskolaskiego.
Podczas warsztatów świątecznych z rodzicami zostały wykonane szopki bożonarodzeniowe, które zostały zaprezentowane całej społeczności przedszkolnej. Następnie niektóre z nich trafiły na ,,Przegląd Najpiękniejszych Szopek Bożonarodzeniowych" organizowany przez Arcybiskupa E. Ozorowskiego oraz Prezydenta Miasta Białegostoku T. Truskolaskiego.
„Choinka Nadziei”- udział dzieci z Przedszkola Samorządowego Nr 82 w Białymstoku w akcji charytatywnej w Domu Opieki Społecznej w Białymstoku.
Życie osoby w podeszłym wieku jest trudne,
często samotne, pozbawione serdecznego kontaktu z innymi. W okresie świątecznym
samotność szczególnie boli. Choinka Nadziei – jest to
akcja zorganizowana już po raz 10 przez fundację „Arkę” i Lasy Państwowe, do
której włączyły się przedszkolaki z grupy „Motylki” w dniu 12 grudnia 2014r.
Głównym celem tego przedsięwzięcia było
pozyskanie drzewka z Nadleśnictwa Dojlidy i ofiarowanie go podopiecznym Domu Opieki Społecznej przy ul. Świerkowej 9
w Białymstoku. Znaczenie tej akcji jest
niebywale ważne ponieważ łączy ona pokolenia i podkreśla wrażliwość na potrzeby
ludzi starszych i samotnych. Podczas spotkania dzieci dekorowały drzewko
własnoręcznie przygotowanymi ozdobami, śpiewały przy tym kolędy, a następnie
zaprosiły do obejrzenia przedstawienia bożonarodzeniowego w ich wykonaniu. Pięknie ozdobione drzewka, przedstawienie
dzieci oraz życzenia i upominki przyniesione ludziom starszym,
niepełnosprawnym lub wykluczonym społecznie dodały energii, witalności i
nadziei na lepszą przyszłość. Przedszkolaki zostały przyjęte bardzo
serdecznie, poczęstowane ciasteczkami, owocami i zaproszone do odwiedzin za rok.
Beata Szorc-Frankowska
Beata Szorc-Frankowska
PRZEDSZKOLNE KOLĘDOWANIE
DZIEŃ BABCI I DZIADKA
W ramach uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka została zorganizowana wystawa przedmiotów dawnego użytku. Wystawę tę
można było oglądać przez cały
tydzień, stanowiła ona też jedną z wielu atrakcji przygotowaną dla ukochanych
dziadków. Znalazły się na niej przeróżne sprzęty użytku domowego min. żelazka,
ręczne młynki do pieprzu, porcelana, ręcznie robione obrusy i serwetki, tary do
prania, maglownica drewniana, a nawet maszyna do pisania. Mogliśmy również oglądać stare dokumenty,
świadectwa szkolne czy pieniądze. Wystawa została zaprezentowana dla naszych
szacownych gości w dniu ich święta na holu przedszkolnym. Wzbudziła ona ogromne
zainteresowanie nie tylko dzieci ale zarówno ich rodziców i dziadków, którzy z
sentymentem wspominali dawne czasy. Nie obyło się także bez pozytywnych
komentarzy, wspomnień oraz dzielenia się doświadczeniem korzystania z
niektórych eksponatów. W ciągu całego tygodnia wszystkie grupy przedszkolne
miały możliwość poznania historii i zastosowania zgromadzonych przedmiotów.
Największym zainteresowaniem cieszyła się maszyna do pisania „Underwood” oraz
urządzenie doglądania ilustracji w 3D.
Dodatkową atrakcją, która czekała na naszych gości były Jasełka w wykonaniu dzieci sześcioletnich oraz chóru przedszkolnego. Podczas przedstawienia pojawili się kolędnicy wraz z którymi babcie i dziadkowie mieli możliwość śpiewania kolęd. W tak świątecznym nastroju dziadkowie zostali zaproszeni do poszczególnych sal, gdzie czekały na nich wnuki z niespodziankami w postaci piosenek, wierszy i laurek. Najważniejszym punktem uroczystości były wspólne zabawy, które znają kolejne pokolenia. Założeniem projektu było poznanie przez dzieci zabaw i gier, w które bawili się dziadkowie gdy byli mali. Podczas spotkania mogliśmy pobawić się wspólnie z seniorami w „Ojca Wirgiliusza”, „Karuzelę”, „Mam chusteczkę haftowaną” i wiele innych zabaw a także wspólnie zatańczyć do piosenki „Nie chcę Cię znać”. Wszystkie zaplanowane zabawy dostarczyły mnóstwo radości zarówno maluchom jak i zaproszonym gościom, którzy nie kryli wzruszenia. Zwieńczeniem uroczystości był mały poczęstunek przygotowany przez rodziców. Dzieci cieszyły się, że mogą w tak odświętny sposób wyrazić swoją miłość i szacunek dla babci i dziadka. Natomiast goście z dumą patrzyli na swoje pociechy i gromkimi brawami podziękowali im za wspólną zabawę. Święto Babci i Dziadka to dzień pełen uśmiechu, wzruszeń i radości - dzień, który na długo pozostanie w naszych sercach.
Beata Szorc-Frankowska, Aneta Kobrzeniecka
Dodatkową atrakcją, która czekała na naszych gości były Jasełka w wykonaniu dzieci sześcioletnich oraz chóru przedszkolnego. Podczas przedstawienia pojawili się kolędnicy wraz z którymi babcie i dziadkowie mieli możliwość śpiewania kolęd. W tak świątecznym nastroju dziadkowie zostali zaproszeni do poszczególnych sal, gdzie czekały na nich wnuki z niespodziankami w postaci piosenek, wierszy i laurek. Najważniejszym punktem uroczystości były wspólne zabawy, które znają kolejne pokolenia. Założeniem projektu było poznanie przez dzieci zabaw i gier, w które bawili się dziadkowie gdy byli mali. Podczas spotkania mogliśmy pobawić się wspólnie z seniorami w „Ojca Wirgiliusza”, „Karuzelę”, „Mam chusteczkę haftowaną” i wiele innych zabaw a także wspólnie zatańczyć do piosenki „Nie chcę Cię znać”. Wszystkie zaplanowane zabawy dostarczyły mnóstwo radości zarówno maluchom jak i zaproszonym gościom, którzy nie kryli wzruszenia. Zwieńczeniem uroczystości był mały poczęstunek przygotowany przez rodziców. Dzieci cieszyły się, że mogą w tak odświętny sposób wyrazić swoją miłość i szacunek dla babci i dziadka. Natomiast goście z dumą patrzyli na swoje pociechy i gromkimi brawami podziękowali im za wspólną zabawę. Święto Babci i Dziadka to dzień pełen uśmiechu, wzruszeń i radości - dzień, który na długo pozostanie w naszych sercach.
Beata Szorc-Frankowska, Aneta Kobrzeniecka
TŁUSTY CZWARTEK
„Pączek” T.Śliwiaka
Był sobie pączek co nie miał rączek,
I okrąglutki był jak miesiączek.
Miał lukrowaną złocistą skórkę,
A w środku dziurkę na konfiturę.
Wszyscy go lubią, starsi i dzieci,
Na jego widok, aż ślinka leci.
Lecz co naprawdę pączki są warte,
To przede wszystkim wie tłusty czwartek.
Karnawał to czas uczt i zabaw. Najhuczniej i najweselej obchodzimy „ostatki” – czyli ostatni dzień karnawału, a przede wszystkim Tłusty Czwartek. W tym roku tłusty czwartek obchodziliśmy 27 lutego. Najważniejszym akcentem tłustego czwartku są pączki. Oczywiście nie odbyło się bez ich degustacji w naszym przedszkolu. Wszyscy zajadali się słodkimi pysznościami. Była to okazja do świetnej zabawy, ale także do przypomnienia i kultywowania naszych narodowych tradycji i zwyczajów. Dzieci dowiedziały się skąd pochodzi tradycja zjadania tego dnia słodkich pączków i faworków, a popołudniem wykonały papierowe pączusie. Taki zwyczaj bardzo nam się podoba i jesteśmy jego gorącymi zwolennikami, nawet te niejadki dołączyły do grona „Ulubieńców pączków”.
B. Szorc-Frankowska, A. Kobrzeniecka
Powitanie Wiosny
W piątek 20.03. 2015 roku w naszym przedszkolu od rana wielkie poruszenie, gdyż wszystkie dzieci czekały na specjalnego gościa. O godzinie 10 w barwnych strojach przemaszerowały przez przedszkole w poszukiwaniu Wiosny. Na górnym holu dzieci spotkała wielka niespodzianka. Zamiast Pani Wiosny czekał na nich Bałwanek, który zaprosił przedszkolaki do wspólnej zimowej zabawy. Nagle pojawił się Bocian, który stwierdził, że czekamy na przyjście Pani Wiosny a nie Zimy. Poprzez wspólną zabawę i radosne okrzyki pojawił się honorowy gość naszej uroczystości – Pani Wiosna. Jej zadaniem było obudzenie Niedźwiedzia z zimowego snu i przepędzenie Pani Zimy. Wspólnymi siłami udało się wyrwać naszego śpiocha ze snu i zaprosić na wielki wiosenny bal. Przy okazji uroczystości dzieci zostały zapoznane z tradycjami i zwyczajami związanymi z powitaniem wiosny.
W piątek 20.03. 2015 roku w naszym przedszkolu od rana wielkie poruszenie, gdyż wszystkie dzieci czekały na specjalnego gościa. O godzinie 10 w barwnych strojach przemaszerowały przez przedszkole w poszukiwaniu Wiosny. Na górnym holu dzieci spotkała wielka niespodzianka. Zamiast Pani Wiosny czekał na nich Bałwanek, który zaprosił przedszkolaki do wspólnej zimowej zabawy. Nagle pojawił się Bocian, który stwierdził, że czekamy na przyjście Pani Wiosny a nie Zimy. Poprzez wspólną zabawę i radosne okrzyki pojawił się honorowy gość naszej uroczystości – Pani Wiosna. Jej zadaniem było obudzenie Niedźwiedzia z zimowego snu i przepędzenie Pani Zimy. Wspólnymi siłami udało się wyrwać naszego śpiocha ze snu i zaprosić na wielki wiosenny bal. Przy okazji uroczystości dzieci zostały zapoznane z tradycjami i zwyczajami związanymi z powitaniem wiosny.
Warsztaty wielkanocne w Muzeum Wsi w Jurowcach
W dniach 25, 26 marca 2015 dzieci z dwóch najstarszych grup przedszkolnych - Biedroneczki i Misie – uczestniczyły w warsztatach związanych z tradycjami i zwyczajami świąt wielkanocnych. Dzieci poznały sposoby ozdabiania jajek różnymi technikami. Każdy wykonał pisankę techniką batikową. Ponadto uczestniczyły w przygotowaniach palm wielkanocnych powstałych z kwiatów z kolorowej bibuły. Miały możliwość obejrzeć dekoracje świąteczne, którymi dawniej przystrajano wiejskie chaty m.in. pajączki ze słomy i kolorowego papieru. Na zakończenie warsztatów dzieci upiekły kiełbaski na przygotowanym przez organizatorów ognisku. Na łonie natury apetyt dopisywał wszystkim dzieciom. Każdy przedszkolak wrócił z pamiątkową pisanką i z uśmiechem na twarzy.
W dniach 25, 26 marca 2015 dzieci z dwóch najstarszych grup przedszkolnych - Biedroneczki i Misie – uczestniczyły w warsztatach związanych z tradycjami i zwyczajami świąt wielkanocnych. Dzieci poznały sposoby ozdabiania jajek różnymi technikami. Każdy wykonał pisankę techniką batikową. Ponadto uczestniczyły w przygotowaniach palm wielkanocnych powstałych z kwiatów z kolorowej bibuły. Miały możliwość obejrzeć dekoracje świąteczne, którymi dawniej przystrajano wiejskie chaty m.in. pajączki ze słomy i kolorowego papieru. Na zakończenie warsztatów dzieci upiekły kiełbaski na przygotowanym przez organizatorów ognisku. Na łonie natury apetyt dopisywał wszystkim dzieciom. Każdy przedszkolak wrócił z pamiątkową pisanką i z uśmiechem na twarzy.
„Palma Wielkanocna” – warsztaty z rodzicami
Okres przygotowań do Świąt Wielkanocnych to szczególna okazja do poznania przez dzieci polskich tradycji świątecznych, a najlepiej kiedy robią to wspólnie z rodzicami. Przed świętami wielkanocnymi w każdej grupie odbyły się Wielkanocne Warsztaty Plastyczne, na które zostali zaproszeni rodzice wraz z dziećmi.
Celem spotkania było tworzenie okazji do poznawania tradycji związanych ze Świętami Wielkanocnymi. Zacieśnianie więzi emocjonalnych między dziećmi i rodzicami. Możliwości prezentacji zachowania i umiejętności dziecka na tle grupy przedszkolnej.
Dzieci razem z rodzicami wykonały palmy wielkanocne wykonane z kolorowej bibuły i wielu elementów dekoracyjnych, posiały też rzeżuchę i owies. Zajęcia przebiegały w miłej atmosferze przy brzmieniu świątecznych piosenek oraz wspólnych zabaw integracyjnych.
Rodzinne spotkanie było radosne i przeniosło wszystkich w nastrój oczekiwania na utęsknione święta. Wszyscy świetnie się bawili, była to także doskonała okazja do rozmowy. Wspólna zabawa i praca pozwoliła nam poczuć atmosferę przedświątecznych przygotowań.
Okres przygotowań do Świąt Wielkanocnych to szczególna okazja do poznania przez dzieci polskich tradycji świątecznych, a najlepiej kiedy robią to wspólnie z rodzicami. Przed świętami wielkanocnymi w każdej grupie odbyły się Wielkanocne Warsztaty Plastyczne, na które zostali zaproszeni rodzice wraz z dziećmi.
Celem spotkania było tworzenie okazji do poznawania tradycji związanych ze Świętami Wielkanocnymi. Zacieśnianie więzi emocjonalnych między dziećmi i rodzicami. Możliwości prezentacji zachowania i umiejętności dziecka na tle grupy przedszkolnej.
Dzieci razem z rodzicami wykonały palmy wielkanocne wykonane z kolorowej bibuły i wielu elementów dekoracyjnych, posiały też rzeżuchę i owies. Zajęcia przebiegały w miłej atmosferze przy brzmieniu świątecznych piosenek oraz wspólnych zabaw integracyjnych.
Rodzinne spotkanie było radosne i przeniosło wszystkich w nastrój oczekiwania na utęsknione święta. Wszyscy świetnie się bawili, była to także doskonała okazja do rozmowy. Wspólna zabawa i praca pozwoliła nam poczuć atmosferę przedświątecznych przygotowań.
GAIK
Pierwszego kwietnia 2015r w Przedszkolu Samorządowym Nr 82 dzieci z koła wokalno – tanecznego „Pląsik” wystąpiły z ludowym zwyczajem powitania wiosny- Gaikiem. Chłopcy i dziewczynki ubrane w stroje ludowe z udekorowanym kolorowymi kwiatami i wstążkami Gaikiem zatańczyły i zaśpiewały na cześć wiosny. Na koniec złożyły życzenia i zaprosiły wszystkie przedszkolaki do tańca. Za swój występ otrzymały podziękowania i mnóstwo słodkości.
Pierwszego kwietnia 2015r w Przedszkolu Samorządowym Nr 82 dzieci z koła wokalno – tanecznego „Pląsik” wystąpiły z ludowym zwyczajem powitania wiosny- Gaikiem. Chłopcy i dziewczynki ubrane w stroje ludowe z udekorowanym kolorowymi kwiatami i wstążkami Gaikiem zatańczyły i zaśpiewały na cześć wiosny. Na koniec złożyły życzenia i zaprosiły wszystkie przedszkolaki do tańca. Za swój występ otrzymały podziękowania i mnóstwo słodkości.
Dzień Matki i Ojca w przedszkolu
Dnia 27 maja 2015r. w naszym przedszkolu odbyła się uroczystość rodzinna, na którą zostali zaproszeni wszyscy rodzice. Mogli oni podziwiać swoje pociechy podczas prezentacji grup. Całość uroczystości uświetniły dzieci z grupy „Motylki” przebrane w stroje bajkowe recytowały wiersze i składały najserdeczniejsze życzenia naszym kochanym rodzicom. Po uroczystości na górnym holu rodzice zostali zaproszeni do poszczególnych grup, gdzie kontynuowano świętowanie.
Dnia 27 maja 2015r. w naszym przedszkolu odbyła się uroczystość rodzinna, na którą zostali zaproszeni wszyscy rodzice. Mogli oni podziwiać swoje pociechy podczas prezentacji grup. Całość uroczystości uświetniły dzieci z grupy „Motylki” przebrane w stroje bajkowe recytowały wiersze i składały najserdeczniejsze życzenia naszym kochanym rodzicom. Po uroczystości na górnym holu rodzice zostali zaproszeni do poszczególnych grup, gdzie kontynuowano świętowanie.
RODZINNY TURNIEJ SPORTOWY „Mamo, tato- pobaw się ze mną bezpiecznie”
29 maja 2015r. najstarsze dzieci z naszego przedszkola wraz z rodzicami mogły zmierzyć się w różnego rodzaju konkurencjach. Zabawie towarzyszył dobry humor uczestników. Starszaki miały wsparcie ze strony swoich rodziców, którzy im kibicowali i aktywnie brali udział w zawodach.Uczestnicząc w turnieju dzieci mogły wykazać się umiejętnościami sportowymi i jednocześnie rozwijać swoje zainteresowania i uzdolnienia. Turniej dał im okazję do pokonywania trudności oraz radzenia sobie w sytuacji wygranej, jak i porażki. Ta sytuacja wpłynęła pozytywnie na rozwój społeczny naszych podopiecznych, tak ważny w odnoszeniu sukcesów w szkole.
29 maja 2015r. najstarsze dzieci z naszego przedszkola wraz z rodzicami mogły zmierzyć się w różnego rodzaju konkurencjach. Zabawie towarzyszył dobry humor uczestników. Starszaki miały wsparcie ze strony swoich rodziców, którzy im kibicowali i aktywnie brali udział w zawodach.Uczestnicząc w turnieju dzieci mogły wykazać się umiejętnościami sportowymi i jednocześnie rozwijać swoje zainteresowania i uzdolnienia. Turniej dał im okazję do pokonywania trudności oraz radzenia sobie w sytuacji wygranej, jak i porażki. Ta sytuacja wpłynęła pozytywnie na rozwój społeczny naszych podopiecznych, tak ważny w odnoszeniu sukcesów w szkole.
2) ,,MALI PATRIOCI" projekt edukacyjny
Autorki projektu: Justyna Bryndza, Anna Rynkiewicz
Termin realizacji:cały rok
Uczestnicy projektu: 4-6-latki
Cele projektu:
Termin realizacji:cały rok
Uczestnicy projektu: 4-6-latki
Cele projektu:
3) ,,PRZYGODY INNEGO" projekt edukacyjny
Autorka projektu: Barbara Mironiuk
Uczestnicy projektu: 5-6-latki
Projekt „Przygody Innego” realizowany jest w oparciu o bajki międzykulturowe, których zadaniem jest uwrażliwianie dzieci na istniejące odmienności, permanentnie wpisane w każdą rzeczywistość społeczną, we wszystkich wymiarach funkcjonowania człowieka. Z uwagi na to, że spotkanie z Obcym – Innym może być dla dziecka trudne, bajka międzykulturowa przygotowuje je do tej sytuacji oraz kształtuje pozytywne wzorce zachowań. Jednocześnie bajka jest pomocna w procesie kształtowania się tożsamości dziecka, rozwijając zrozumienie rodzimych wartości kulturowych i przynależności do określonej grupy (społecznej, narodowej, kulturowej). Bajki te są wstępem do rozmowy z dziećmi na tematy w nich zawarte oraz do prowadzenia twórczych działań. Możliwość uzupełniania ich o działania plastyczne, muzyczne, ruchowe – sprawiają, że mogą być stosowane elastycznie, w zależności od potrzeb. Cały projekt realizowany jest w oparciu o publikację „Przygody Innego – bajki w edukacji międzykulturowej” pod redakcją Anny Młynarczuk-Sokołowskiej; Katarzyny Potoniec; Katarzyny Szostak-Król.
Efekty:
- W roku szkolnym 2012/2013 dzięki realizacji tego projektu dzieci zapoznały się z kulturą romską, tatarską i czeczeńską w oparciu o bajki, prezentacje multimedialne oraz występy: Tatarskiego Zespołu Wokalno-Tanecznego „Buńczuk”; studentki Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Białymstoku (taniec cygański).
- W kolejnym roku szkolnym 2013/2014 dzieci miały możliwość poznania kultury białoruskiej dzięki prezentacji multimedialnej oraz występom dzieci z Zespołu tanecznego „Wiasiołka” z Przedszkola Samorządowego Nr 14 w Białymstoku; jak również zapoznały się z kulturą żydowską, o której opowiedzieli zaproszeni goście p. Lussi Lisowska członkini gminy żydowskiej i p. Roman Koper – filozof.
- Dzięki bajce dzieci również miały możliwość rozmowy na temat różnic i cech wspólnych między ludźmi (problem otyłości), uświadomienia sobie, że odmienność może być ciekawa i wartościowa.
- W roku szkolnym 2014/2015 dzieci poznały zwyczaje, zabytki i kulturę Chin dzięki bajce i prezentacji multimedialnej. Również rozmawiały na temat istniejących między ludźmi różnic wynikających ze statusu materialnego. Poruszyły problem dyskryminacji osób o niższym statusie społecznym. Dzięki spotkaniu z tyflopedagogiem i osobą niewidomą z Polskiego Związku Niewidomych Okręgu Podlaskiego, poznały sposoby działania zmysłów, miały możliwość zniwelowania lęku przed tym, co odmienne.
4) ,,BEZPIECZNE WAKACJE" - projekt edukacyjny
Autorki projektu: Agnieszka Piasecka, Ewa Bielecka
Termin realizacji: 15-19.06.2015r.
Adresaci projektu: dzieci w wieku 3-6 lat
Cele projektu:
Osoby uczestniczące i instytucje wspierające realizację projektu:
Termin realizacji: 15-19.06.2015r.
Adresaci projektu: dzieci w wieku 3-6 lat
Cele projektu:
- zapoznanie z zasadami wypoczynku w rożnych środowiskach ( w lesie, nad wodą, na wsi, na placu zabaw)
- kształtowanie nawyku bezpiecznego korzystania z kąpieli słonecznych i wodnych
- zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia
- poznanie zasad zachowania się wobec nieznajomych osób
- poznanie sposobów udzielania pierwszej pomocy
- utrwalenie numerów telefonów alarmowych
- zapoznanie z nazwami maszyn wykorzystywanych w gospodarstwie rolnym i zasadami bezpiecznego korzystania z nich
- rozwijanie u dzieci postawy odpowiedzialności za bezpieczeństwo własne i innych
Osoby uczestniczące i instytucje wspierające realizację projektu:
- nauczyciele z poszczególnych grup przedszkolnych,
- rodzice,
- dzieci,
- Jednostka Gaśniczo-Ratownicza Nr 3 Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku,
- Grupa Ratowniczo – Medyczna MEDICUS,
5) ,,TYDZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA" - projekt edukacyjny
Autorki projektu: Ewa Omelaniuk, Justyn Bryndza, Anna Rynkiewicz
Termin realizacji: 11.2014r.
Adresaci projektu: dzieci 3-6-letnie
Cele projektu:
-rozbudzanie motywacji do czytania książek, dzięki którym lepiej rozumiemy świat, ludzi i siebie,
-zapoznanie z historią powstania Święta Pluszowego Misia
- zapoznanie z prawami dziecka
-integracja grup przedszkolnych
Termin realizacji: 11.2014r.
Adresaci projektu: dzieci 3-6-letnie
Cele projektu:
-rozbudzanie motywacji do czytania książek, dzięki którym lepiej rozumiemy świat, ludzi i siebie,
-zapoznanie z historią powstania Święta Pluszowego Misia
- zapoznanie z prawami dziecka
-integracja grup przedszkolnych
6) ,,NASZA ZIEMIA - PLANETA ZIELONA" - projekt edukacyjny
Autorki projektu: Ewa Bielecka, Ewa Omelaniuk, Agnieszka Piasecka
Termin realizacji: 20-25.04.2015r.
Adresaci projektu: dzieci 3-6-letnie
Cele projektu: kształtowanie u dzieci umiejętności, postaw i zachowań prowadzących do zrozumienia świata przyrody oraz problemu środowiska poprzez:
Edukacja ekologiczna dzieci odbywa się poprzez: bezpośredni i pośredni kontakt z przyrodą, organizowanie wycieczek i spacerów, wykonywanie doświadczeń i eksperymentów, uczestniczenie w spotkaniach z leśnikiem i podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska.
Osoby uczestniczące i instytucje wspierające realizację projektu:
W dniu 24.04.2015 r. na terenie przedszkola zorganizowana została uroczystość z okazji Dnia Ziemi, na którą zaproszeni zostali przedstawiciele rodziców z poszczególnych grup oraz dzieci ze Szkoły Podstawowej Nr 12 w Białymstoku. W trakcie uroczystości dzieci miały możliwość obejrzenia przedstawienia przygotowanego i wykonanego przez nauczycielki: Ewę Omelaniuk, Agnieszkę Piasecką, Justynę Bryndzę i Iwonę Kowalczuk. Przedstawienie nosiło tytuł „Bajka ekologiczna – czyli ekologiczny Czerwony Kapturek”. Uroczystość razem ze wspomnianymi nauczycielkami poprowadziła Ewa Bielecka. Do dekoracji holu nauczycielki wykorzystały surowce wtórne oraz drzewa wykonane na szarym papierze przez dzieci z poszczególnych grup przedszkolnych.
W trakcie uroczystości dzieci brały udział w konkurencjach, w których mogły wykazać się wiedzą dotyczącą ekologii i ochrony środowiska.
Termin realizacji: 20-25.04.2015r.
Adresaci projektu: dzieci 3-6-letnie
Cele projektu: kształtowanie u dzieci umiejętności, postaw i zachowań prowadzących do zrozumienia świata przyrody oraz problemu środowiska poprzez:
- wyrabianie poczucia odpowiedzialności za środowisko;
- rozwijanie pozytywnych zachowań wobec innych form życia;
- uwrażliwienie na przejawy degradacji i nieprawidłowego użytkowania zasobów przyrody przez człowieka;
- kształtowanie aktywnej postawy wobec ochrony lasów- fauny i flory w niej żyjącej;
- uświadomienie dzieciom, że troska o przyrodę jest troską o nas samych;
- wyrabianie poczucia odpowiedzialności za środowisko
- rozwijanie pozytywnych zachowań wobec innych form życia
- uwrażliwienie na przejawy degradacji i nieprawidłowego użytkowania zasobów przyrody przez człowieka
- poznanie dzieci z rolą wody w przyrodzie i gospodarce człowieka
- przygotowanie dzieci do podejmowania świadomych działań, by ograniczać ilość śmieci
- kształtowanie aktywnej postawy wobec ochrony lasów- fauny i flory w niej żyjącej
- uświadomienie dzieciom, że troska o przyrodę jest troską o nas samych
- kształtowanie działalności promującej zdrowe odżywianie
- dostarczenie dzieciom radości poprzez wspólną zabawę
- „Dzień oszczędzania energii”
- „Woda źródłem życia”
- „Rady na odpady”
- „Zielony dzień”- przedstawienie koloru zielonego jako przyjaznego środowisku
- „Nasza Ziemia – planeta zielona” - uroczystość ogólnoprzedszkolna.
- „Co nam daje las?”
- „W świecie fauny i flory”
Edukacja ekologiczna dzieci odbywa się poprzez: bezpośredni i pośredni kontakt z przyrodą, organizowanie wycieczek i spacerów, wykonywanie doświadczeń i eksperymentów, uczestniczenie w spotkaniach z leśnikiem i podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska.
Osoby uczestniczące i instytucje wspierające realizację projektu:
- nauczyciele z poszczególnych grup przedszkolnych,
- dzieci,
- Szkoła Podstawowa Nr 12 w Białymstoku
W dniu 24.04.2015 r. na terenie przedszkola zorganizowana została uroczystość z okazji Dnia Ziemi, na którą zaproszeni zostali przedstawiciele rodziców z poszczególnych grup oraz dzieci ze Szkoły Podstawowej Nr 12 w Białymstoku. W trakcie uroczystości dzieci miały możliwość obejrzenia przedstawienia przygotowanego i wykonanego przez nauczycielki: Ewę Omelaniuk, Agnieszkę Piasecką, Justynę Bryndzę i Iwonę Kowalczuk. Przedstawienie nosiło tytuł „Bajka ekologiczna – czyli ekologiczny Czerwony Kapturek”. Uroczystość razem ze wspomnianymi nauczycielkami poprowadziła Ewa Bielecka. Do dekoracji holu nauczycielki wykorzystały surowce wtórne oraz drzewa wykonane na szarym papierze przez dzieci z poszczególnych grup przedszkolnych.
W trakcie uroczystości dzieci brały udział w konkurencjach, w których mogły wykazać się wiedzą dotyczącą ekologii i ochrony środowiska.
7) ,,STRAŻNICY PRZYRODY-POMAGAMY ZWIERZĘTOM PRZETRWAĆ ZIMĘ" -
projekt edukacyjny
Autorki projektu: Agnieszka Piasecka, Elwira Siemieńczuk, Iwona Kowalczuk
Termin realizacji: X.2014 - II.2015r.
Adresaci projektu: dzieci 4-letnie
Cele projektu: Rozbudzanie zainteresowania losem zwierząt i ptaków w czasie zimy:
Termin realizacji: X.2014 - II.2015r.
Adresaci projektu: dzieci 4-letnie
Cele projektu: Rozbudzanie zainteresowania losem zwierząt i ptaków w czasie zimy:
- zapoznanie ze sposobami przygotowywania się ptaków i zwierząt do zimy;
- zapoznanie ze sposobami pomocy ptakom i zwierzętom w czasie zimy;
- kształtowanie empatii i opiekuńczości w stosunku do ptaków i zwierząt;
- zapoznanie z nazwami ptaków, które możemy spotkać zimą;
- zapoznanie z pracą leśnika;
- zapoznanie z zagrożeniami, jakie czekają na ptaki i zwierzęta w czasie zimy;
- udział w dokarmianiu ptaków i zwierząt zimą;
- zapoznanie ze sposobem budowania karmnika;
- Dzieci i nauczycielki z grupy Krasnoludki i Zajączki,
- Rodzice dzieci,
- Park Krajobrazowy Puszczy Knyszyńskiej,
- Akcent – Zoo w Białymstoku,
- Schronisko dla zwierząt