• Strona główna
  • Organizacja przedszkola
  • Zaj. dodatk.
  • Chór
  • Kadra
  • Kontakt
  • Przetargi
  • Projekty wieloletnie

Przedszkole Samorządowe Nr 82 "Stumilowy Las" w Białymstoku

Powrót

INNOWACJE PEDAGOGICZNE 2014/2015

1) ,,CZYTANIE ROZWIJA MOWĘ" - innowacja programowo-metodyczna wspomagająca rozwój intelektualny dziecka przez rozwijanie mowy realizowanej we współpracy ze środowiskiem rodzinnym
Termin realizacji: luty - czerwiec 2015r.
Koordynator innowacji: Anna Pyłko
Zespół realizujący innowację:  wszyscy nauczyciele PS Nr 82 w Białymstoku
Adresaci innowacji: Innowacja pedagogiczna ,,Czytanie rozwija mowę” adresowana była do wszystkich dzieci uczęszczających do Przedszkola Samorządowego Nr 82 w Białymstoku i ich rodziców. Tematyka zajęć została dostosowana do wszystkich  grup wiekowych, a treści dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci. Realizacja tematyki odbywała się w drugim semestrze roku szkolnego 2014/15 podczas zajęć dydaktycznych, zajęć popołudniowych, konkursów, turniejów oraz w trakcie spędzania wolnego czasu w środowisku rodzinnym.
Cel główny innowacji:
- rozwijanie u dzieci kompetencji językowych, umiejętności myślenia, dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, poszerzanie słownictwa dziecka, rozbudzanie motywacji do samodzielnego sięgania po książki, rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
- włączenie rodziców w proces edukacji językowej dziecka.
Efekty realizacji innowacji:
Dziecko:
  • rozwinięto u dzieci kompetencje językowe, umiejętności myślenia, dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych,
  • poszerzono słownictwo dziecka,
  • rozbudzono motywację do samodzielnego sięgania po książki,
  • rozwinięto zainteresowania czytelnicze,
  • stymulowano bliskie kontakty dziecka z rodzicem,
Przedszkole:
  • poszerzono ofertę placówki,
  • budowano pozytywny wizerunek przedszkola jako placówki podejmującej działania innowacyjne,
Nauczyciele:
  • rozwinęli i wzmocnili kontakty z rodzicami poprzez podejmowanie działań z ich aktywnym udziałem podczas realizacji innowacji,
Rodzice:
  • włączono rodziców w proces edukacji językowej dziecka,
  • zaopatrzono w narzędzia do pracy z dzieckiem w sposób atrakcyjny i skuteczny,
  • wykształcono prawidłowe relacji z przedszkolem  opartych na  współpracy w oddziaływaniach w stosunku do dziecka,
  • nauczenie świadomego wspierania dziecka w procesie edukacyjnym,
  • ukształtowano postawy współodpowiedzialności za efekty zrealizowanych działań,
  • zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających w ciekawy i zabawowy sposób rozwijać kompetencje językowe własnego dziecka.
Ewaluacja:
Innowacją objęto wszystkie dzieci Przedszkola Samorządowego Nr 82 w Białymstoku przy ścisłej współpracy z rodzicami. W ewaluacji wytyczonych działań na etapie kształcenia przedszkolnego, pomocni byli przede wszystkim rodzice, którzy we współpracy z nauczycielami, wraz z dziećmi w domu kontynuowali rozwój zainteresowań czytelniczych. Zrealizowano wszystkie zadania innowacji w ramach których rodzice otrzymali teksty do pracy w domu oraz dzieci dostarczyły prace we wskazanym dniu wskazujące na realizację określonych działań w domu. Potwierdzeniem dokonywanych zadań była umieszczona tablica w każdej sali grupy realizującej innowację, dzięki której istniała możliwość monitorowania wykonywanych przez dzieci i rodziców tygodniowych zadań.
Po zakończeniu innowacji przeprowadzono ankietę wśród dzieci (170 respondentów) oraz ankietę wśród rodziców (72 respondentów)
Analiza wyników ankiety skierowanej do dzieci:
  • Większość dzieci 79% stwierdziło, że rodzice czytają im książki na głos, rodzice nie czytają dla 7% dzieci.
  • 98%  dzieci lubi słuchać czytanych przez rodziców książek.
  • 71% dzieci wspólnie z rodzicami wybierają książeczki do czytania, natomiast 18% rzadko wspólnie wybiera książki do czytania.
  • Dzieci w większości (93%) są zainteresowane książkami z ilustracjami.
  • 93% dzieci lubi w przedszkolu słuchać czytanych im bajek i baśni, 4% nie lubi.
  • 78% dzieci stwierdziło, że chętnie rozmawiało w domu z rodzicami o opowiadaniach zaproponowanych im podczas realizacji innowacji.
  • 67% dzieci opowiadało rodzicom o przeczytanych przez wychowawczynie w przedszkolu opowiadaniach, 33% tego nie robiło.
  • 35% dzieci lubi słuchać i oglądać bajki, 34% lubi oglądać bajki, natomiast 31% lubi je słuchać.
  • 80 % dzieci z chęcią wykonywało ilustracje do przeczytanych im tekstów literackich.
  • 91% dzieci lubi oglądać inscenizacje bajek i baśni - teatrzyki w przedszkolu, nie lubi tego 8%.
  • 63% dzieci samodzielnie wymyśla swoje bajki.
Analiza wyników ankiety skierowanej do rodziców:
  • 97% rodziców twierdzi, że dziecko ma w domu własną bibliotekę.
  • Większość rodziców (93%) posiada w domowej bibliotece dla dziecka bajki i wierszyki, u 72% są również pozycje zawierające baśnie i legendy, u 46% pozycje przygodowe, 38% rodziców deklaruje posiadanie książek przyrodniczych, 31% posiada pozycje encyklopedyczno - informacyjne a 15 % pozycje historyczne.
  • 82% ankietowanych czyta w domu dzieciom bajki, nie robi tego 1%, natomiast 17% robi to tylko czasami.
  • Na pytanie, czy dziecko wykazuje zainteresowanie zajęciami czytelniczymi prowadzonymi w przedszkolu raczej tak odpowiedziało 56% ankietowanych rodziców, tak – 37%, raczej nie 7%.
  • 99% rodziców czytało dziecku otrzymywane od wychowawczyni teksty, 1% nie robiło tego, gdyż dziecko tego nie chciało: „Jeśli stanowczo mówiło nie to odpuszczałam”
  • 90% rodziców stwierdziło, że dziecko chętnie opowiadało o przeczytanym tekście, pozostali rodzice stwierdzili ze dziecko nie chciało opowiadać: „Nie potrafiło budować zdań”, „To zależało od długości tekstu i kondycji dziecka”.
  • Zdaniem 35% ankietowanych ich dziecko mówiło zdaniami dłuższymi, rozbudowanymi o wysłuchanym tekście literackim, prostymi krótkimi zdaniami wypowiadały się dzieci 32% ankietowanych, 28% rodziców odpowiedziało, że dziecko wymagało podpowiedzi, gdyż zapomniało co było dalej, 14 % rodziców przyznało, że sposób budowania zdań dziecka podczas wypowiedzi wymagał korekty.
  • 97% rodziców stwierdziło ze ich dziecko było zainteresowane słuchaniem czytanych w ramach innowacji opowiadań, wierszy.
  • Na pytanie, ile czasu w tygodniu rodzice poświęcali na wspólne z dzieckiem wykonanie zadań do poszczególnych opowiadań, wierszy, ankietowanie stwierdzili w 50 %, że było to od 1 do 3 godzin, natomiast 46% poświeciło mniej niż godzinę.
  • Według 86% rodziców czytając dziecku na głos rozwija się jego wyobraźnię, 83% jest zdania, że wzbogaca się jego słownictwo. Zdaniem 61% głośne czytanie dziecku wyrabia nawyk czytania, zdaniem 42% zacieśnia więź uczuciową z dzieckiem.
  • Według 85% rodziców zrealizowana innowacja rozwinęła kompetencje językowe dziecka ich dziecka, 15% nie ma na ten temat zdania.
  • 71% rodziców stwierdziło ze po zakończeniu realizacji innowacji dziecko chętnie się wypowiada na różne tematy, 51% odpowiedziało, że dziecko rozumie opowiada historyjki obrazkowe, według 43% rodziców ich dziecko używa bogatego słownictwa, a 42% ankietowanych stwierdziło, że dziecko potrafi narysować obrazek ilustrujący wiersz, opowiadanie. Według 37% rodziców realizacja innowacji wpłynęła na to, że dziecko umie wymyślić ciąg dalszy historii.
  • Na pytanie czy zajęcia te rozwijały twórczą wyobraźnię dziecka i były inspiracją do podejmowania samodzielnych działań w domu twierdząco odpowiedziało 82% ankietowanych, 14% nie miało zdania.
  • 51% rodziców dobrze oceniło postępy swojego dziecka osiągnięte w toku realizacji innowacji, bardzo dobrze – 43%, 6% nie miało zdania.
Wnioski:
Innowacja przyniosła pozytywne efekty w postaci czynnego włączenia rodzica w rozwój jego dziecka, zwłaszcza jego mowy. Dzieci poszerzyły zasób słownictwa, poprawie uległ sposób wypowiadania się. Rodzice efektywnie wykorzystali zaproponowane im sposoby pracy i zabawy z dzieckiem w czasie wolnym, wzmocnili więź z własnym dzieckiem.
Innowacja została odebrana przez adresatów bardzo pozytywnie. Zakładane cele zostały zrealizowane i przyczyniły się do podniesienia jakości pracy przedszkola.

2) „ŻYJ ZDROWO” - innowacja pedagogiczna programowa

Termin realizacji: wrzesień 2014 – czerwiec 2015
Koordynatorzy innowacji: Anna Pyłko, Aneta Kobrzeniecka
Zespół realizujący innowację: nauczyciele PS Nr 82 w Białymstoku
Instytucje zaproszone do współpracy w innowacji:
  • Departament Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego w Białymstoku
  • Polska Izba Mleka
  • Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Białymstoku
  • Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Białymstoku
  • Szkoła Podstawowa Nr 12 w Białymstoku
  • Apteka Provita
  • Pizzeria Capone
  • Placówki służby zdrowia
Adresaci innowacji: Innowacja adresowana była do wszystkich dzieci uczęszczających do Przedszkola Samorządowego Nr 82 w Białymstoku i ich rodziców. Realizacja tematyki odbywała się przez cały rok szkolny podczas zajęć dydaktycznych, konkursów, turniejów.
Cel główny:
  • Propagowanie zdrowego stylu życia poprzez uświadamianie wartości zdrowia dla harmonijnego rozwoju całego organizmu człowieka.
  • Wyposażenie w podstawowe wiadomości dotyczące zdrowia, zapoznanie z tym co sprzyja a co zagraża zdrowiu.
Treści innowacji objęły trzy bloki: zdrowe odżywianie, higiena osobista i profilaktyka. Przedszkolaki w trakcie realizacji innowacji:
  • poznały zdrowe produkty i składniki pożywienia,
  • codziennie były zachęcane do jedzenia owoców i warzyw,
  • samodzielne przygotowywały posiłki (kanapki, sałatki, przekąski),
  • poznały, z czego składa się zastawa stołowa,
  • nauczyły się sposobu rozkładania różnych sztućców,
  • poznały sposoby układania sztućców na talerzu w trakcie i po posiłku,
  • samodzielne posługiwały się chusteczkami do nosa, grzebieniem,
  • rozumiały potrzebę mycia rąk po wyjściu z toalety i przed posiłkami.
Przedszkolaki  spotykały się z personelem Służby  Zdrowia (pielęgniarką, lekarzem, stomatologiem), uczestniczyły w spacerach, wycieczkach, zajęciach w terenie, oraz  inscenizacjach słowno – muzycznych i imprezach okolicznościowych.
Uroczystości przedszkolne zrealizowane w ramach innowacji:
  • Tydzień zdrowego żywienia: Dzień zdrowego żywienia, Dzień Marchewki,
  • „Dzieciaki Mleczaki – zdrowe przedszkolaki” – miejski turniej wiedzy i sprawności,
  •  „Lepsze zdrowie i uroda niż papierosowa moda” – miejski konkurs plastyczny.
Efekty realizacji innowacji w stosunku do przedszkola”
  • uatrakcyjnienie i podniesienie jakości pracy placówki,
  • postrzeganie przedszkola jako placówki dbającej o edukację prozdrowotną,
  • włączenie intendentki i pracowników kuchni przedszkolnej do działań podjętych ramach realizacji innowacji
  • poszerzanie treści z podstawy programowej w wyniku realizacji innowacji,  
Efekty realizacji innowacji w stosunku do nauczycieli:
Po zrealizowaniu innowacji nauczyciele:
  • rozwinęli i wzmocnili kontakty z rodzicami poprzez podejmowanie działań z ich aktywnym udziałem podczas realizacji innowacji.
Efekty realizacji innowacji w stosunku do rodziców:
Po zrealizowaniu innowacji rodzice:
  • zostali włączeni we wspólne działania  - przygotowywanie zdrowych posiłków, pomoc w wycieczkach, poszerzania wiedzy dzieci w związku z wykonywanym zawodem (farmaceuta, pielęgniarka, stomatolog, lekarz).
Wnioski:
 Realizacja celów innowacji przyczyniła się do wzrostu poziomu wiedzy dzieci o sposobach dbania o własne zdrowie. Uczestnicy innowacji zostali wyposażeni w nowe umiejętności przyczyniające się do aktywnego dbania o zdrowie i bezpieczeństwo własnego organizmu. Zakładane cele zostały zrealizowane i przyczyniły się do podniesienia jakości pracy przedszkola.

3) „MAŁY POLIGLOTA, CZYLI SATYSFAKCJĘ MAM BO ANGIELSKI ZNAM” -
innowacja pedagogiczna

Termin realizacji: II półrocze 2013/2014, II półrocze 2014/2015
Autorki innowacji: Agnieszka Piasecka i Elwira Siemieńczuk
Adresaci innowacji: dzieci 3,4-letnie (Krasnoludki i Zajączki)
Cel główny: zapoznanie z podstawami języka angielskiego (poprzez stopniowe osłuchanie się z  materiałem językowym stanowiącym bazę do dalszej nauki).
Innowacja pedagogiczna „Mały Poliglota, czyli satysfakcję mam, bo angielski znam” realizowana była z częstotliwością raz w tygodniu po ok. 15 minut. Poznane zwroty utrwalane były systematycznie przy każdej okazji. Innowacja objęła w sumie 50 dzieci uczęszczających do dwóch grup przedszkolnych (Krasnoludki i Zajączki). Innowacja nie wymagała dodatkowych środków finansowych pochodzących spoza placówki.
      W czasie realizacji innowacji dzieci miały możliwość poznać podstawowe zwroty w języku angielskim i wykorzystać je w kontakcie z rówieśnikami. W trakcie trwania zajęć uczestnicy innowacji oswajali się z brzmieniem języka obcego, poprzez co odkrywali i zaspakajali ciekawość świata. W trakcie organizowanych zabaw ruchowych dzieci wykorzystywały zdobyte umiejętności umacniając tym wiarę we własne siły. Tym samym zostało rozbudzone zainteresowanie dzieci obcymi językami.
       Zdobyte umiejętności dzieci prezentowały w trakcie organizowanych warsztatów i uroczystości, do których chętnie włączali się rodzice.
      W trakcie realizacji innowacji zorganizowane zostały zajęcia pokazowe dla nauczycieli miasta Białegostoku we współpracy z Miejskim Ośrodkiem Doradztwa Metodycznego dnia 9.10.2014r.                                                                                   

Wspierane przez Stwórz własną unikalną stronę internetową przy użyciu konfigurowalnych szablonów.

  • Strona główna
  • Organizacja przedszkola
  • Zaj. dodatk.
  • Chór
  • Kadra
  • Kontakt
  • Przetargi
  • Projekty wieloletnie