INNOWACJE PEDAGOGICZNE 2014/2015
1) ,,CZYTANIE ROZWIJA MOWĘ" - innowacja programowo-metodyczna wspomagająca rozwój intelektualny dziecka przez rozwijanie mowy realizowanej we współpracy ze środowiskiem rodzinnym
Termin realizacji: luty - czerwiec 2015r.
Koordynator innowacji: Anna Pyłko
Zespół realizujący innowację: wszyscy nauczyciele PS Nr 82 w Białymstoku
Adresaci innowacji: Innowacja pedagogiczna ,,Czytanie rozwija mowę” adresowana była do wszystkich dzieci uczęszczających do Przedszkola Samorządowego Nr 82 w Białymstoku i ich rodziców. Tematyka zajęć została dostosowana do wszystkich grup wiekowych, a treści dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci. Realizacja tematyki odbywała się w drugim semestrze roku szkolnego 2014/15 podczas zajęć dydaktycznych, zajęć popołudniowych, konkursów, turniejów oraz w trakcie spędzania wolnego czasu w środowisku rodzinnym.
Cel główny innowacji:
- rozwijanie u dzieci kompetencji językowych, umiejętności myślenia, dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, poszerzanie słownictwa dziecka, rozbudzanie motywacji do samodzielnego sięgania po książki, rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
- włączenie rodziców w proces edukacji językowej dziecka.
Efekty realizacji innowacji:
Dziecko:
Innowacją objęto wszystkie dzieci Przedszkola Samorządowego Nr 82 w Białymstoku przy ścisłej współpracy z rodzicami. W ewaluacji wytyczonych działań na etapie kształcenia przedszkolnego, pomocni byli przede wszystkim rodzice, którzy we współpracy z nauczycielami, wraz z dziećmi w domu kontynuowali rozwój zainteresowań czytelniczych. Zrealizowano wszystkie zadania innowacji w ramach których rodzice otrzymali teksty do pracy w domu oraz dzieci dostarczyły prace we wskazanym dniu wskazujące na realizację określonych działań w domu. Potwierdzeniem dokonywanych zadań była umieszczona tablica w każdej sali grupy realizującej innowację, dzięki której istniała możliwość monitorowania wykonywanych przez dzieci i rodziców tygodniowych zadań.
Po zakończeniu innowacji przeprowadzono ankietę wśród dzieci (170 respondentów) oraz ankietę wśród rodziców (72 respondentów)
Analiza wyników ankiety skierowanej do dzieci:
Innowacja przyniosła pozytywne efekty w postaci czynnego włączenia rodzica w rozwój jego dziecka, zwłaszcza jego mowy. Dzieci poszerzyły zasób słownictwa, poprawie uległ sposób wypowiadania się. Rodzice efektywnie wykorzystali zaproponowane im sposoby pracy i zabawy z dzieckiem w czasie wolnym, wzmocnili więź z własnym dzieckiem.
Innowacja została odebrana przez adresatów bardzo pozytywnie. Zakładane cele zostały zrealizowane i przyczyniły się do podniesienia jakości pracy przedszkola.
Koordynator innowacji: Anna Pyłko
Zespół realizujący innowację: wszyscy nauczyciele PS Nr 82 w Białymstoku
Adresaci innowacji: Innowacja pedagogiczna ,,Czytanie rozwija mowę” adresowana była do wszystkich dzieci uczęszczających do Przedszkola Samorządowego Nr 82 w Białymstoku i ich rodziców. Tematyka zajęć została dostosowana do wszystkich grup wiekowych, a treści dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci. Realizacja tematyki odbywała się w drugim semestrze roku szkolnego 2014/15 podczas zajęć dydaktycznych, zajęć popołudniowych, konkursów, turniejów oraz w trakcie spędzania wolnego czasu w środowisku rodzinnym.
Cel główny innowacji:
- rozwijanie u dzieci kompetencji językowych, umiejętności myślenia, dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych, poszerzanie słownictwa dziecka, rozbudzanie motywacji do samodzielnego sięgania po książki, rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
- włączenie rodziców w proces edukacji językowej dziecka.
Efekty realizacji innowacji:
Dziecko:
- rozwinięto u dzieci kompetencje językowe, umiejętności myślenia, dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych,
- poszerzono słownictwo dziecka,
- rozbudzono motywację do samodzielnego sięgania po książki,
- rozwinięto zainteresowania czytelnicze,
- stymulowano bliskie kontakty dziecka z rodzicem,
- poszerzono ofertę placówki,
- budowano pozytywny wizerunek przedszkola jako placówki podejmującej działania innowacyjne,
- rozwinęli i wzmocnili kontakty z rodzicami poprzez podejmowanie działań z ich aktywnym udziałem podczas realizacji innowacji,
- włączono rodziców w proces edukacji językowej dziecka,
- zaopatrzono w narzędzia do pracy z dzieckiem w sposób atrakcyjny i skuteczny,
- wykształcono prawidłowe relacji z przedszkolem opartych na współpracy w oddziaływaniach w stosunku do dziecka,
- nauczenie świadomego wspierania dziecka w procesie edukacyjnym,
- ukształtowano postawy współodpowiedzialności za efekty zrealizowanych działań,
- zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających w ciekawy i zabawowy sposób rozwijać kompetencje językowe własnego dziecka.
Innowacją objęto wszystkie dzieci Przedszkola Samorządowego Nr 82 w Białymstoku przy ścisłej współpracy z rodzicami. W ewaluacji wytyczonych działań na etapie kształcenia przedszkolnego, pomocni byli przede wszystkim rodzice, którzy we współpracy z nauczycielami, wraz z dziećmi w domu kontynuowali rozwój zainteresowań czytelniczych. Zrealizowano wszystkie zadania innowacji w ramach których rodzice otrzymali teksty do pracy w domu oraz dzieci dostarczyły prace we wskazanym dniu wskazujące na realizację określonych działań w domu. Potwierdzeniem dokonywanych zadań była umieszczona tablica w każdej sali grupy realizującej innowację, dzięki której istniała możliwość monitorowania wykonywanych przez dzieci i rodziców tygodniowych zadań.
Po zakończeniu innowacji przeprowadzono ankietę wśród dzieci (170 respondentów) oraz ankietę wśród rodziców (72 respondentów)
Analiza wyników ankiety skierowanej do dzieci:
- Większość dzieci 79% stwierdziło, że rodzice czytają im książki na głos, rodzice nie czytają dla 7% dzieci.
- 98% dzieci lubi słuchać czytanych przez rodziców książek.
- 71% dzieci wspólnie z rodzicami wybierają książeczki do czytania, natomiast 18% rzadko wspólnie wybiera książki do czytania.
- Dzieci w większości (93%) są zainteresowane książkami z ilustracjami.
- 93% dzieci lubi w przedszkolu słuchać czytanych im bajek i baśni, 4% nie lubi.
- 78% dzieci stwierdziło, że chętnie rozmawiało w domu z rodzicami o opowiadaniach zaproponowanych im podczas realizacji innowacji.
- 67% dzieci opowiadało rodzicom o przeczytanych przez wychowawczynie w przedszkolu opowiadaniach, 33% tego nie robiło.
- 35% dzieci lubi słuchać i oglądać bajki, 34% lubi oglądać bajki, natomiast 31% lubi je słuchać.
- 80 % dzieci z chęcią wykonywało ilustracje do przeczytanych im tekstów literackich.
- 91% dzieci lubi oglądać inscenizacje bajek i baśni - teatrzyki w przedszkolu, nie lubi tego 8%.
- 63% dzieci samodzielnie wymyśla swoje bajki.
- 97% rodziców twierdzi, że dziecko ma w domu własną bibliotekę.
- Większość rodziców (93%) posiada w domowej bibliotece dla dziecka bajki i wierszyki, u 72% są również pozycje zawierające baśnie i legendy, u 46% pozycje przygodowe, 38% rodziców deklaruje posiadanie książek przyrodniczych, 31% posiada pozycje encyklopedyczno - informacyjne a 15 % pozycje historyczne.
- 82% ankietowanych czyta w domu dzieciom bajki, nie robi tego 1%, natomiast 17% robi to tylko czasami.
- Na pytanie, czy dziecko wykazuje zainteresowanie zajęciami czytelniczymi prowadzonymi w przedszkolu raczej tak odpowiedziało 56% ankietowanych rodziców, tak – 37%, raczej nie 7%.
- 99% rodziców czytało dziecku otrzymywane od wychowawczyni teksty, 1% nie robiło tego, gdyż dziecko tego nie chciało: „Jeśli stanowczo mówiło nie to odpuszczałam”
- 90% rodziców stwierdziło, że dziecko chętnie opowiadało o przeczytanym tekście, pozostali rodzice stwierdzili ze dziecko nie chciało opowiadać: „Nie potrafiło budować zdań”, „To zależało od długości tekstu i kondycji dziecka”.
- Zdaniem 35% ankietowanych ich dziecko mówiło zdaniami dłuższymi, rozbudowanymi o wysłuchanym tekście literackim, prostymi krótkimi zdaniami wypowiadały się dzieci 32% ankietowanych, 28% rodziców odpowiedziało, że dziecko wymagało podpowiedzi, gdyż zapomniało co było dalej, 14 % rodziców przyznało, że sposób budowania zdań dziecka podczas wypowiedzi wymagał korekty.
- 97% rodziców stwierdziło ze ich dziecko było zainteresowane słuchaniem czytanych w ramach innowacji opowiadań, wierszy.
- Na pytanie, ile czasu w tygodniu rodzice poświęcali na wspólne z dzieckiem wykonanie zadań do poszczególnych opowiadań, wierszy, ankietowanie stwierdzili w 50 %, że było to od 1 do 3 godzin, natomiast 46% poświeciło mniej niż godzinę.
- Według 86% rodziców czytając dziecku na głos rozwija się jego wyobraźnię, 83% jest zdania, że wzbogaca się jego słownictwo. Zdaniem 61% głośne czytanie dziecku wyrabia nawyk czytania, zdaniem 42% zacieśnia więź uczuciową z dzieckiem.
- Według 85% rodziców zrealizowana innowacja rozwinęła kompetencje językowe dziecka ich dziecka, 15% nie ma na ten temat zdania.
- 71% rodziców stwierdziło ze po zakończeniu realizacji innowacji dziecko chętnie się wypowiada na różne tematy, 51% odpowiedziało, że dziecko rozumie opowiada historyjki obrazkowe, według 43% rodziców ich dziecko używa bogatego słownictwa, a 42% ankietowanych stwierdziło, że dziecko potrafi narysować obrazek ilustrujący wiersz, opowiadanie. Według 37% rodziców realizacja innowacji wpłynęła na to, że dziecko umie wymyślić ciąg dalszy historii.
- Na pytanie czy zajęcia te rozwijały twórczą wyobraźnię dziecka i były inspiracją do podejmowania samodzielnych działań w domu twierdząco odpowiedziało 82% ankietowanych, 14% nie miało zdania.
- 51% rodziców dobrze oceniło postępy swojego dziecka osiągnięte w toku realizacji innowacji, bardzo dobrze – 43%, 6% nie miało zdania.
Innowacja przyniosła pozytywne efekty w postaci czynnego włączenia rodzica w rozwój jego dziecka, zwłaszcza jego mowy. Dzieci poszerzyły zasób słownictwa, poprawie uległ sposób wypowiadania się. Rodzice efektywnie wykorzystali zaproponowane im sposoby pracy i zabawy z dzieckiem w czasie wolnym, wzmocnili więź z własnym dzieckiem.
Innowacja została odebrana przez adresatów bardzo pozytywnie. Zakładane cele zostały zrealizowane i przyczyniły się do podniesienia jakości pracy przedszkola.
2) „ŻYJ ZDROWO” - innowacja pedagogiczna programowa
Termin realizacji: wrzesień 2014 – czerwiec 2015
Koordynatorzy innowacji: Anna Pyłko, Aneta Kobrzeniecka
Zespół realizujący innowację: nauczyciele PS Nr 82 w Białymstoku
Instytucje zaproszone do współpracy w innowacji:
Cel główny:
Uroczystości przedszkolne zrealizowane w ramach innowacji:
Po zrealizowaniu innowacji nauczyciele:
Po zrealizowaniu innowacji rodzice:
Realizacja celów innowacji przyczyniła się do wzrostu poziomu wiedzy dzieci o sposobach dbania o własne zdrowie. Uczestnicy innowacji zostali wyposażeni w nowe umiejętności przyczyniające się do aktywnego dbania o zdrowie i bezpieczeństwo własnego organizmu. Zakładane cele zostały zrealizowane i przyczyniły się do podniesienia jakości pracy przedszkola.
Koordynatorzy innowacji: Anna Pyłko, Aneta Kobrzeniecka
Zespół realizujący innowację: nauczyciele PS Nr 82 w Białymstoku
Instytucje zaproszone do współpracy w innowacji:
- Departament Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego w Białymstoku
- Polska Izba Mleka
- Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Białymstoku
- Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Białymstoku
- Szkoła Podstawowa Nr 12 w Białymstoku
- Apteka Provita
- Pizzeria Capone
- Placówki służby zdrowia
Cel główny:
- Propagowanie zdrowego stylu życia poprzez uświadamianie wartości zdrowia dla harmonijnego rozwoju całego organizmu człowieka.
- Wyposażenie w podstawowe wiadomości dotyczące zdrowia, zapoznanie z tym co sprzyja a co zagraża zdrowiu.
- poznały zdrowe produkty i składniki pożywienia,
- codziennie były zachęcane do jedzenia owoców i warzyw,
- samodzielne przygotowywały posiłki (kanapki, sałatki, przekąski),
- poznały, z czego składa się zastawa stołowa,
- nauczyły się sposobu rozkładania różnych sztućców,
- poznały sposoby układania sztućców na talerzu w trakcie i po posiłku,
- samodzielne posługiwały się chusteczkami do nosa, grzebieniem,
- rozumiały potrzebę mycia rąk po wyjściu z toalety i przed posiłkami.
Uroczystości przedszkolne zrealizowane w ramach innowacji:
- Tydzień zdrowego żywienia: Dzień zdrowego żywienia, Dzień Marchewki,
- „Dzieciaki Mleczaki – zdrowe przedszkolaki” – miejski turniej wiedzy i sprawności,
- „Lepsze zdrowie i uroda niż papierosowa moda” – miejski konkurs plastyczny.
- uatrakcyjnienie i podniesienie jakości pracy placówki,
- postrzeganie przedszkola jako placówki dbającej o edukację prozdrowotną,
- włączenie intendentki i pracowników kuchni przedszkolnej do działań podjętych ramach realizacji innowacji
- poszerzanie treści z podstawy programowej w wyniku realizacji innowacji,
Po zrealizowaniu innowacji nauczyciele:
- rozwinęli i wzmocnili kontakty z rodzicami poprzez podejmowanie działań z ich aktywnym udziałem podczas realizacji innowacji.
Po zrealizowaniu innowacji rodzice:
- zostali włączeni we wspólne działania - przygotowywanie zdrowych posiłków, pomoc w wycieczkach, poszerzania wiedzy dzieci w związku z wykonywanym zawodem (farmaceuta, pielęgniarka, stomatolog, lekarz).
Realizacja celów innowacji przyczyniła się do wzrostu poziomu wiedzy dzieci o sposobach dbania o własne zdrowie. Uczestnicy innowacji zostali wyposażeni w nowe umiejętności przyczyniające się do aktywnego dbania o zdrowie i bezpieczeństwo własnego organizmu. Zakładane cele zostały zrealizowane i przyczyniły się do podniesienia jakości pracy przedszkola.
3) „MAŁY POLIGLOTA, CZYLI SATYSFAKCJĘ MAM BO ANGIELSKI ZNAM” -
innowacja pedagogiczna
Termin realizacji: II półrocze 2013/2014, II półrocze 2014/2015
Autorki innowacji: Agnieszka Piasecka i Elwira Siemieńczuk
Adresaci innowacji: dzieci 3,4-letnie (Krasnoludki i Zajączki)
Cel główny: zapoznanie z podstawami języka angielskiego (poprzez stopniowe osłuchanie się z materiałem językowym stanowiącym bazę do dalszej nauki).
Innowacja pedagogiczna „Mały Poliglota, czyli satysfakcję mam, bo angielski znam” realizowana była z częstotliwością raz w tygodniu po ok. 15 minut. Poznane zwroty utrwalane były systematycznie przy każdej okazji. Innowacja objęła w sumie 50 dzieci uczęszczających do dwóch grup przedszkolnych (Krasnoludki i Zajączki). Innowacja nie wymagała dodatkowych środków finansowych pochodzących spoza placówki.
W czasie realizacji innowacji dzieci miały możliwość poznać podstawowe zwroty w języku angielskim i wykorzystać je w kontakcie z rówieśnikami. W trakcie trwania zajęć uczestnicy innowacji oswajali się z brzmieniem języka obcego, poprzez co odkrywali i zaspakajali ciekawość świata. W trakcie organizowanych zabaw ruchowych dzieci wykorzystywały zdobyte umiejętności umacniając tym wiarę we własne siły. Tym samym zostało rozbudzone zainteresowanie dzieci obcymi językami.
Zdobyte umiejętności dzieci prezentowały w trakcie organizowanych warsztatów i uroczystości, do których chętnie włączali się rodzice.
W trakcie realizacji innowacji zorganizowane zostały zajęcia pokazowe dla nauczycieli miasta Białegostoku we współpracy z Miejskim Ośrodkiem Doradztwa Metodycznego dnia 9.10.2014r.
Autorki innowacji: Agnieszka Piasecka i Elwira Siemieńczuk
Adresaci innowacji: dzieci 3,4-letnie (Krasnoludki i Zajączki)
Cel główny: zapoznanie z podstawami języka angielskiego (poprzez stopniowe osłuchanie się z materiałem językowym stanowiącym bazę do dalszej nauki).
Innowacja pedagogiczna „Mały Poliglota, czyli satysfakcję mam, bo angielski znam” realizowana była z częstotliwością raz w tygodniu po ok. 15 minut. Poznane zwroty utrwalane były systematycznie przy każdej okazji. Innowacja objęła w sumie 50 dzieci uczęszczających do dwóch grup przedszkolnych (Krasnoludki i Zajączki). Innowacja nie wymagała dodatkowych środków finansowych pochodzących spoza placówki.
W czasie realizacji innowacji dzieci miały możliwość poznać podstawowe zwroty w języku angielskim i wykorzystać je w kontakcie z rówieśnikami. W trakcie trwania zajęć uczestnicy innowacji oswajali się z brzmieniem języka obcego, poprzez co odkrywali i zaspakajali ciekawość świata. W trakcie organizowanych zabaw ruchowych dzieci wykorzystywały zdobyte umiejętności umacniając tym wiarę we własne siły. Tym samym zostało rozbudzone zainteresowanie dzieci obcymi językami.
Zdobyte umiejętności dzieci prezentowały w trakcie organizowanych warsztatów i uroczystości, do których chętnie włączali się rodzice.
W trakcie realizacji innowacji zorganizowane zostały zajęcia pokazowe dla nauczycieli miasta Białegostoku we współpracy z Miejskim Ośrodkiem Doradztwa Metodycznego dnia 9.10.2014r.