OBSZAR NR 4
Udział nauczycieli wychowania fizycznego i wychowawców edukacji przedszkolnej w planowanych szkoleniach placówek doskonalenia nauczycieli (PDN) i ośrodków doskonalenia zawodowego (ODN) o tematyce zdrowotnej/ ruchowej.
Udział nauczycieli wychowania fizycznego i wychowawców edukacji przedszkolnej w planowanych szkoleniach placówek doskonalenia nauczycieli (PDN) i ośrodków doskonalenia zawodowego (ODN) o tematyce zdrowotnej/ ruchowej.
„...stwarzając dzieciom możliwości do intensywnego ruchu, rozwijamy w nich niezwykłe właściwości ciała, ducha i umysłu. Jest to najcenniejszy posag, w jaki możemy je wyposażyć na długą drogę w ich dorosłym , skomplikowanym życiu.”
W. Gniewkowski
Jednym z celów wychowania przedszkolnego jest troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych. Cel ten, obecnie realizowany jest w naszym przedszkolu poprzez udział w Ogólnopolskiej Akcji Ministra Edukacji Narodowej „Ćwiczyć każdy może” organizowanej w ramach Roku Szkoły w Ruchu.
W związku z powyższym w naszej placówce w ramach działań WDN stale poświęcamy miejsce na doskonalenie zawodowe w zakresie wychowania zdrowotnego.
- Wprowadzeniem w tematykę wychowania zdrowotnego było zorganizowanie w placówce 4-godzinnego szkolenia rady pedagogicznej na temat „Zajęcia ruchowe w przedszkolu”, które przeprowadził doradca metodyczny Miejskiego Ośrodka Doradztwa Metodycznego, pan Wojciech Zdanuczyk. W trakcie szkolenia nauczycielki poszerzyły i usystematyzowały teoretyczną wiedzę dotyczącą metod realizacji zadań ruchowych, form organizacyjnych i form prowadzenia zajęć oraz zasad konstruowania jednostki lekcyjnej zajęć ruchowych.
- Następne, 4-godzinne szkolenie rady pedagogicznej prowadzone przez pana Wojciecha Zdanuczyka na temat „Programowanie zajęć z edukacji ruchowej” odbyło się w formie warsztatów. Spotkanie przebiegało w dwóch etapach. Pierwszy - część metodyczna - gdzie zostały szczegółowo omówione: treści programowe wychowania zdrowotnego wszystkich grup wiekowych, plan metodyczny zajęć ruchowych w ujęciu czynnościowym ze zwróceniem uwagi na różnice występujące w scenariuszach starego typu i schemat scenariusza zajęć ruchowych. Drugi etap, to część praktyczna „Programowania zajęć z edukacji ruchowej”, na której wszystkie nauczycielki na podstawie wcześniej zdobytej wiedzy tworzyły przykładowy scenariusz zajęć ruchowych dla dzieci 6-letnich.
- Kolejne 4-godzinne szkolenie w formie warsztatów zorganizowane w naszym przedszkolu dotyczyło programu „Zabawy fundamentalne dla przedszkoli”, który realizowany jest w grupach przedszkolnych dzieci trzy- i czteroletnich. Prowadząca szkolenie, autorka programu pani Katarzyna Lotkowska przedstawiła nauczycielkom „maluszków” teoretyczne podstawy programu i praktyczne zastosowanie zabaw, które przyczyniają się do fizycznego, emocjonalnego i intelektualnego rozwoju dziecka. Niezwykłą zaletą programu jest włączenie do jego realizacji rodziców dzieci. Również dla rodziców, tak jak nauczycieli odbyło się szkolenie. Zapoznani z celami, otrzymują systematycznie materiały do przeprowadzania zabaw w domu z dziećmi. Wychowanie zdrowotne to nie tylko ruch, ale też zdrowy styl życia i zdrowe odżywianie. Dlatego w bieżącym roku szkolnym rozpoczęliśmy działania w kierunku uzyskania certyfikatu „Przedszkole promujące zdrowie”.
4. Zorganizowaliśmy w przedszkolu 4-godzinne szkolenie rady pedagogicznej na temat „Jak tworzyć przedszkole promujące zdrowie?”. Szkolenie prowadziła pani Jadwiga Czyżewska konsultant ds. edukacji CEN w Białymstoku. Miało ono na celu zapoznanie i upowszechnienie koncepcji przedszkola promującego zdrowie w szerokim tego słowa znaczeniu.
5. W trosce o zdrowie naszych wychowanków realizujemy programy profilaktyczne min. „Czyste powietrze wokół nas”. W związku z tym rokrocznie wytypowane nauczycielki - koordynatorki programu - uczestniczą w szkoleniach organizowanych przez Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną. Dzięki realizacji programu kształtujemy u swoich wychowanków określone postawy służące ich zdrowiu.
6. W rozwoju ruchowym dzieci w wieku przedszkolnym dominuje zabawa. W celu uatrakcyjnienia tej formy 9 marca 2014r. zorganizowaliśmy w naszym przedszkolu warsztaty „To da ci gazeta”, skierowane do nauczycielek naszego i innych przedszkoli miasta Białegostoku oraz rodziców z dziećmi. W atrakcyjnej formie prowadząca p. Joanna Zwoleńska z firmy KINED przedstawiła, jak wykorzystać papier z odzysku do realizacji różnorodnych zabaw i zajęć ruchowych z dziećmi. Śmiało można powiedzieć, że warsztaty odbyły się pod hasłem: „Papier ci podpowie, jak w ruchu dbać o zdrowie”.
5. W trosce o zdrowie naszych wychowanków realizujemy programy profilaktyczne min. „Czyste powietrze wokół nas”. W związku z tym rokrocznie wytypowane nauczycielki - koordynatorki programu - uczestniczą w szkoleniach organizowanych przez Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną. Dzięki realizacji programu kształtujemy u swoich wychowanków określone postawy służące ich zdrowiu.
6. W rozwoju ruchowym dzieci w wieku przedszkolnym dominuje zabawa. W celu uatrakcyjnienia tej formy 9 marca 2014r. zorganizowaliśmy w naszym przedszkolu warsztaty „To da ci gazeta”, skierowane do nauczycielek naszego i innych przedszkoli miasta Białegostoku oraz rodziców z dziećmi. W atrakcyjnej formie prowadząca p. Joanna Zwoleńska z firmy KINED przedstawiła, jak wykorzystać papier z odzysku do realizacji różnorodnych zabaw i zajęć ruchowych z dziećmi. Śmiało można powiedzieć, że warsztaty odbyły się pod hasłem: „Papier ci podpowie, jak w ruchu dbać o zdrowie”.
7. Temat zdrowia i sprawności ruchowej w przedszkolu jest stale realizowany, w związku z tym dwie nauczycielki w miesiącu maju będą uczestniczyły w 20-godzinnym szkoleniu organizowanym przez MODM w Białymstoku na temat „Edukacja przez ruch”. Ponadto nauczycielki w zależności od własnych potrzeb systematycznie uczestniczą w zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego. Ukończone przez nie w bieżącym roku formy to:
- „Szkoła przyjazna zdrowiu - spotkanie koordynatorów ”- szkolenie
- „Jak kształtować nawyki żywieniowe dzieci pięcioletnich i sześcioletnich” - program „Co warto jeść”- szkolenie
- „Zabawy muzyczno-ruchowe o tematyce bożonarodzeniowej”- warsztaty
- „Zabawy muzyczno-ruchowe o tematyce jesiennej”- warsztaty
- „Zabawy muzyczno-ruchowe o tematyce wiosenno- świątecznej”- warsztaty
- „Wychowanie przez sztukę” - seminarium
- „Przykłady opracowań piosenek i utworów muzycznych w układach rytmiczno-tanecznych” - warsztaty
- usystematyzowanie teoretycznej wiedzy dotyczącej prowadzenia zajęć ruchowych w przedszkolu
- podniesienie umiejętność poprawnego konstruowania scenariuszy zajęć ruchowych
- stosowanie w pracy różnorodnych, nowatorskich, atrakcyjnych dla dzieci metod zajęć i zabaw ruchowych
- organizacja cyklicznych zajęć o charakterze prozdrowotnym
- opracowanie projektów i programów stymulujących rozwój aktywności ruchowej dzieci
- promocja zdrowego stylu życia
- integracja środowiska przedszkolnego z rodzinnym poprzez wykorzystanie różnego rodzaju aktywności ruchowych
- wskazanie rodzicom atrakcyjnych sposobów aktywnego spędzania wolnego czasu z dzieckiem