OBSZAR NR 3
,,W POSZUKIWANIU ZDROWIA" - PROJEKT OKAZJI EDUKACYJNEJ
I. PRZEDMIOT ODKRYCIA
Co to jest zdrowie? Próby określania znaczenia słowa ‘’zdrowie” oraz poznanie jego składników. / w zakresie zdrowego odżywiania, ćwiczeń ruchowych, dbania o czystość osobistą itp./.
II. PUNKT WYJŚCIA Na sali przygotowany jest domek królika i paczki z prezentami.
· Słuchanie opowiadania „Urodziny króliczka”.
Króliczek miał dziś urodziny, przyszło wielu gości, każdy życzył mu dużo szczęścia , zdrowia a także podarował prezent. Wszyscy dobrze się bawili, a kiedy goście już sobie poszli Króliczek zabrał się do rozpakowywania prezentów. Pootwierał wszystkie pudełeczka, ale bardzo się zdziwił, bo w żadnym z nich nie znalazł zdrowia, a przecież wszyscy goście mu tego życzyli.
Od Zajączka dostał marchewkę, od niedźwiadka słodki miodek, od kotka mleko, a od wiewiórki orzeszki. Tak naprawdę to sam nie wiedział czego szuka, nie wiedział co to jest zdrowie i jak ono wygląda? Postanowił zapytać o to mamę.
- Mamusiu, może ty mi powiesz co to jest zdrowie ? Zobacz dostałem tyle prezentów, ale nigdzie nie znalazłem zdrowia.
- Głuptasku –odpowiedziała mama – przecież to wszystko co dostałeś to właśnie jest zdrowie.
Króliczek podziękował mamie , ale i tak nic z tego nie rozumiał.
III. ZADANIA 1.
Wyjaśnijcie Króliczkowi dlaczego to wszystko, co dostał w prezencie to jest zdrowie.
2. Wybierzcie się razem z króliczkiem w poszukiwaniu zdrowia.
Dzieci wraz z króliczkiem idą do kotka, zajączka, misia i wiewiórki, aby zapytać ich jak dbają o swoje zdrowie.
Zabawa ruchowa ze spiewem Powitanie /płyta CD
Dzieci podchodząc do poszczególnych zwierząt i spiewają;
Witaj, witaj nam Zajączku
Pokaż wszystkim wraz
Jak o swoje zdrowie codziennie dbasz?
Zajączek im odpowiada;
Wlasnie tak, wlasnie tak co dzień o swe zdrowie dbam.
Wlasnie tak, własnie tak co dzień o swe zdrowie dbam.
/zajączek pokazuje ćwiczenia a wszystkie dzieci go naśladują, ćwiczenia przy muzyce/
Witaj, witaj drogi Misiu
Pokaż wszystkim wraz
Jak o swoje zdrowie codziennie dbasz?
Mis im odpowiada;
Wlasnie tak,wlasnie tak co dzień o swe zdrowie dbam.
Wlasnie tak, własnie tak co dzień o swe zdrowie dbam.
/mis pokazuje ćwiczenia a wszystkie dzieci go naśladują, ćwiczenia przy muzyce/
Witaj, witaj nam Koteczku
Pokaż wszystkim wraz
Jak o swoje zdrowie codziennie dbasz?
Kotek im odpowiada;
Wlasnie tak, wlasnie tak co dzień o swe zdrowie dbam.
Wlasnie tak, własnie tak co dzień o swe zdrowie dbam.
/kotek pokazuje ćwiczenia a wszystkie dzieci go naśladują, ćwiczenia przy muzyce/
Witaj, witaj Wiewióreczko
Pokaż wszystkim wraz
Jak o swoje zdrowie codziennie dbasz?
Wiewiórka im odpowiada;
Własnie tak, własnie tak co dzień o swe zdrowie dbam.
Własnie tak, własnie tak co dzień o swe zdrowie dbam.
/wiewiórka pokazuje ćwiczenia a wszystkie dzieci je naśladują, ćwiczenia przy muzyce/
3. Dopasujcie rysunki i zgromadzone w sali przedmioty do odpowiedniej grupy
· zdrowe odżywianie,
· ćwiczenia ruchowe,
· higiena osobista,
· czystość otoczenia
4. Praca w grupach:
· Zdrowe odżywianie – układanie jadłospisu /obrazkowy/.
· Ćwiczenia ruchowe – prosty układ ćwiczeń przy muzyce.
· Higiena osobista – na arkuszu szarego papieru narysowana jest postać ludzka, obok na stoliku ustawione są: szampon do włosów, proszek do prania, pasta do zębów i mydło. zadaniem dzieci jest pomalowanie np. na zielono tych części ciała , które myjemy szamponem; na różowo części ciała, które myjemy mydłem ; na biało co myjemy pastą do zębów i na niebiesko co pierzemy proszkiem.
· Czystość otoczenia – zagadki ruchowe przy muzyce.
· „Zdrowy człowiek” – budowanie z klocków wg kodu. Klocki w 6 kolorach.
Zielony – warzywa i owoce,
Niebieski – woda , soki, napoje,
Biały – mleko, sery, jajka,
Czerwony – mięso, wędliny , ryby,
Żółty – pieczywo,
Różowy - słodycze
5. Prezentacja wykonania zadań przez poszczególne grupy - wspólne ćwiczenia przy muzyce.
Dzieci rapują poniższy tekst;
Ruch to zdrowie, ruch to zdrowie,
każde dziecko ci to powie.
Teraz proszę raz dwa trzy
razem z Anią ćwiczmy my.
/wybrane dziecko pokazuje ćwiczenia a pozostałe je naśladują/
Powtarzamy zabawę, tyle razy aby każde dziecko miało możliwość zaprezentować swoje ćwiczenie.
IV. WARUNKI MATERIALNE Domek królika, pudełeczka z prezentami , marchewka, orzechy laskowe, mleko, miód, pluszowe zabawki; , zajączek. Wiewiórka, króliki, niedźwiadek, szary papier z konturem postaci, kredki, kreda, klej, nożyce, szampon do włosów, proszek do prania , pasta do zębów, mydło, magnetofon, pyty CD, , ilustracje o zdrowiu, klocki w sześciu kolorach.
V. ELEMENTY WYMAGAJĄCE WYEKSPONOWANIA Uświadomienie dzieciom, iż zdrowie to nie tylko brak choroby. Należy o nie dbać poprzez zdrowe odżywianie , ruch na świeżym powietrzu i ćwiczenia, dbanie o higienę osobistą i czystość otoczenia.
Opracowała: Anna Zabielska